Verhalen van 11 juni rondom Corona vind je in ‘De wereld is weer groot geworden’.

In de Ondertussen van donderdag 11 juni vallen mij deze berichten op:

- de Nederlandse kaasproductie zit in een 'historische' dip (Boerenbusiness). In april produceerden onze zuivelverwerkers gezamenlijk 69.297 ton kaas, een daling van 10% ten opzichte van het jaar daarvoor, blijkt uit cijfers van RVO.nl. Tegenover de kaasdip staat een forse stijging van de productie van mager melkpoeder: een stijging van 40% ten opzichte van 2019. De stijging is verklaarbaar. Door de lockdownmaatregelen rondom de coronacrisis ontstond er onzekerheid rondom de afname van verse producten. Producenten speelden op safe door te kiezen voor lang houdbaar melkpoeder, in plaats van kaas die toch een keer van de plank moet. De voorspelling is dat de kaasproductie snel weer toeneemt, nu de kaasprijzen een fors herstel laten zien.

- de wolf is goed beschermd. Zelfs als een wolf zich in (dicht)bewoond gebied ophoudt, mag het dier niet zomaar gevangen of verplaatst worden (AD). Niet alleen binnen Nederland, maar in de hele Europese Unie. Alleen met toestemming van de nationale bevoegde instantie mag een wolf in bewoond gebied gevangen worden. In Noord-Brabant vindt Forum voor Democratie dat de wolf deze status moet kwijtraken. In en rondom Heusden doodde een wolf ruim 60 schapen. De laatste tijd zijn er geen dode schapen meer. Het ziet ernaar uit dat deze wolf naar België is vertrokken.

- Bol.com verzendt dit jaar zeven miljoen artikelen zonder een kartonnen doos (NU.nl). Dat is twee keer zoveel als vorig jaar. Bol.com streeft ernaar artikelen zoveel mogelijk te verzenden in de originele verpakking van de leverancier. Alleen wanneer het echt noodzakelijk is, verpakt Bol.com het artikel alsnog in een doos, geeft een woordvoerder aan. Dat is bijvoorbeeld het geval als artikelen breekbaar zijn of privé, "bijvoorbeeld als het een cadeau is, of als het om erotische artikelen gaat." Circa 20% van de CO2-uitstoot van Bol.com is toe te schrijven aan verpakkingen. Over de uitstoot van de vervoersbewegingen die nodig zijn om een pakje bij je thuis te krijgen heeft Bol.com het nog altijd niet.

Sprinkhanenplagen teisteren al maanden de gewassen in gebieden als Oost-Afrika, India en Pakistan. Bestrijdingsmiddelen zijn onvoldoende beschikbaar, lawaai maken werkt niet en de sprinkhanen vreten de akkers kaal. Dus verzonnen de Pakistaanse autoriteiten een list: boeren en inwoners krijgen een vergoeding als zij sprinkhanen vangen en inleveren. Voor iedere kilo zo'n 10 eurocent. De sprinkhanen worden verwerkt tot kippenvoer. Wel moeten de boeren eerst leren hoe ze sprinkhanen kunnen vangen. Het simpelst blijkt: wachten tot het nacht wordt, en ze dan uit struiken en bomen plukken (NOS).

Uit onderzoek van stichting Natuur en Milieufederaties komt naar voren dat burgers nauwelijks betrokken zijn bij het klimaatakkoord (BNR). In acht op de tien regio’s wordt er amper aan burgerparticipatie gedaan. Burgers betrekken in corona-tijd zou niet moeilijk moeten zijn maar vraagt creativiteit, zegt Annie van de Pas, netwerkdirecteur van stichting Natuur en Milieufederaties. Hoe dan? Denk bijvoorbeeld aan huis-aan-huisgesprekken of burgerraden. Overigens blijkt uit eerder onderzoek dat meer dan de helft van de burgers zich niet geroepen voelen om iets aan het milieu te doen. Dit is voornamelijk te wijten aan gebrek aan kennis. Is onze voorlichting wel afdoende geweest, vraagt van der Pas zich af. "Hebben wij wel goed uitgelegd wat de opgave ligt en wat het klimaatakkoord is?" Of is het de koudwatervrees van de lokale politiek, waar het onderwerp erg gevoelig ligt.

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken