Traditionele kruidenierswaren als schoonmaakmiddelen en dierenvoer zullen schapruimte moeten inleveren. Die bestellen klanten meer en meer online. Op het vrijkomende vloeroppervlak wil Kolk meer ruimte bieden aan verse producten en aan 'eethoeken', waar klanten kunnen aanschuiven voor hun vers klaargemaakte maaltijden. Dit jaar gingen er al 20 AH-filialen op de schop, volgend jaar moeten het er 150 zijn.
Kolk ziet bovendien mogelijkheden voor bezorgdiensten met 'personal shoppers', naar het voorbeeld van het onlangs beëindigde Rotterdamse experiment Rappie. Klanten moeten straks niet raar opkijken van 'runners' van snelbezorgservices in de winkel. Die snelle bezorgdiensten zouden ook door partners als Deliveroo en Thuisbezorgd uitgevoerd kunnen worden; Kolk blijkt al met hen in gesprek. Last but not least wil Albert Heijn ook een groter 'maagaandeel' verwerven door warme maaltijden te gaan bezorgen. Niet vanuit de winkels - dat blijkt niet efficiënt genoeg - maar vanuit separate keukens. De eerste keuken-buiten-de-supermarkt gaat volgend jaar open, in Amsterdam.
#Distrifood Vrij conservatieve inschatting van groei totaal markt in 2019, mede vanwege BTW vehoging van 6% naar 9% in 2019. Online zal ook fors blijven groeien https://t.co/QeeXOk0DRl
— Joop Holla (@RetailJoop) December 9, 2018
Buitenhuismarkt: €65 miljard
Sinds 1 november is Wouter Kolk verantwoordelijk voor Ahold Delhaize Europa en Indonesië. In zijn visie moeten supermarkten buiten de lijntjes durven kleuren: "Ik kijk niet meer zo naar de traditionele supermarktcijfers van Nielsen en GfK. Dat is de supermarktsector van €38 miljard. Als ik kijk naar de buitenhuismarkt dan hebben we het ineens over een markt van €65 miljard." De 'buitenhuismarkt heet met een vakterm out-of-home: wat we onderweg, in restaurants en op straat eten. De snel groeiende bezorgmarkt overlapt thuis en buiten eten.
De markt is nogal in beweging. Niet verrassend dus dat Kolk Europa "een raar spelletje Risk" noemt.
Ahold Delhaize is in Nederland en België goed vertegenwoordigd, net als in Oost-Europa. Maar daartussen gaapt nog een gat. Om dat in te vullen wil Kolk gaan samenwerken met andere supermarkten. "We hebben allemaal te maken met de discounters, de digitalisering en technologie van winkels, de opkomst van online en e-commerce en pure internetspelers die ook voeding gaan verkopen. De dynamiek wordt steeds heftiger," zegt hij. Die samenwerking zou bijvoorbeeld de vorm kunnen aannemen van een joint-venture, online-samenwerking, een inkoopcombinatie of een aandelenruil. Daarmee volgt Kolk het advies van Laurens Sloot, de Groningse hoogleraar in het winkelen: door gezamenlijke inkoop moeten supermarkten hun inkoopkosten laten dalen.
Om het kort samen te vatten: nu Albert Heijn krimpt in de markt voor thuis eten, zet de Zaanse super in op de hele markt. Je kunt er straks eten, eten kopen en eten thuis laten bezorgen tegen een aantrekkelijke prijs, door een groter inkoopvolume.
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Rare jongens, die supermarktjongens. Ik snap er de ballen niet van. Overstelpen de markt met allerlei waar en concluderen even daarna dat het niet zo goed werkt. Het is net als een kroeg, als de loop eruit is komt ie er niet meer in. Dus dan maar wat anders. Zie ik trouwens bij Lidl ook aankomen. Bekijk de laatste folders. Een overdaad van heb ik jou daar.
In zo’n triest koffiehoekje wil je al niet dood gevonden worden. Laat staan in een ‘eethoek’.
Ja je kan je markt natuurlijk wel in een keer twee keer zo groot maken, maar het is wel een andere markt. En de stap van kruidenier naar kok is niet zomaar gezet. Helemaal niet als daar het inkoopelement als 'voordeel' wordt ingezet (maar dat zal eerder een opmerking van de Foodlog redactie zijn geweest dan van Kolk). Er is echt meer voor nodig. En ik vraag me ernstig af of ze dat wel kunnen en in hun genen hebben. Verder dan een leuk maandblaadje heb ik ze de afgelopen 50 jaar niet zien komen.
Dan heeft Jumbo dat slimmer gedaan met de aankoop van La Place. Daar geloof je het wel van. Sterker nog het merk La Place leent zich om moeiteloos hangop in de Jumbo op het schap te zetten.