Laurens Sloot is hoogleraar in winkelformules. Onlangs schreef hij samen met een collega een boek over de kracht van discountformules zoals Aldi en Lidl. Die groeien als kool en er valt niet van te winnen door de klassieke supermarktformules, zoals bijvoorbeeld Albert Heijn in Nederland, Carrefour in Frankrijk en Edeka in Duitsland. Dat komt doordat ze per artikel een veel grotere omzet boeken dan hun klassieke concurrenten. Met een kleiner marktaandeel zijn ze daarom een geweldige bedreiging voor de klassiekers.

In zijn jongste column voor het vakblad FoodPersonality legt Sloot uit wat de bedreigde formules moeten doen: samen inkopen, veel meer nog dan ze dat nu al doen. Ze moeten 10-15% goedkoper kunnen inkopen, om het niet te verliezen van Aldi, Lidl en Action. Dat lukt alleen door grote internationale inkoopcombinaties te vormen die grootschaliger kunnen inkopen.

Voor je huishoudbudget is het goed nieuws: boodschappen worden goedkoper.


Twitter
  • Deel
Druk af