In het FD van maandag worden voorbeelden aangedragen van leveranciers die ontdekken dat er gewoon 2 procent is ingehouden, van anderen met wie de onderhandelingen zijn opgeschort zolang ze de korting niet in overweging willen nemen of van leveranciers die onder dreiging van weglopen de korting van tafel zagen verdwijnen. ‘Leuk die publiekelijke excuses voor de brief, maar achter de schermen is de houding van AH nog arroganter en harder geworden’, zegt een fabrikant in het FD.
AH's directievoorzitter Sander van der Laan geeft desgevraagd aan zich niet in de kritiek te herkennen. ‘Ik vind het wel een beetje kinderachtig om te zeuren bij de media. Aan de andere kant zijn de inkoopprijsstijgingen die fabrikanten voorstellen niet in lijn met wat aan de verkoopkant reëel is.’ Ook de FNLI, de brancheorganisatie voor levensmiddelenfabrikanten geeft aan geen klachten te hebben ontvangen.
Moederconcern Ahold heeft inmiddels verdere kortingen aangekondigd om zijn leidende marktpositie te kunnen handhaven. De klagers in het FD zijn mogelijk een teken van fabrikanten die het in nabije toekomst moeilijk gaan krijgen en kopje ondergaan. De verscherpte concurrentie zal leiden tot minder aanbieders. De zwaksten zullen het snelste verdwijnen.
Fotocredits: arneheijenga
Op 10 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick Belderbos, Frank Buurman ging in #64 uit van gerommel in de Nederlandse marge. Dat is onjuist. Vandaar mijn opmerking.
@Frank
Het is logisch dat wanneer je meer afneemt je minder betaalt, dus volgens mij klopt de redenering van AH wel.
@Boy Ik begrijp wel wat je bedoelt met het gedrag van 'heren' in de handel, maar waarom zou AH zich zo gedragen?
Uitbreiden naar het buitenland, marktvergroting...
Dat doet de Hema toch óók, Dick; en Blokker, en Zeeman.
Zou het ook niet een kwestie van machtsverhoudingen zijn? Grootste in een oligopolie?
Die kortingen associeer ik meer met pensioenfondsen, of ziektekostenverzekeraars...
Frank, AH breidt uit in België en Duitsland en vraagt dus wel degelijk een bijdrage om het marktvolume voor zijn leveranciers te vergroten.
ps het schaarse aanbod in een To-Go winkel is ook niet in het belang van de leveranciers.