"De afgelopen maanden hebben we actie gevoerd, maar ook veel gesproken met onder meer Albert Heijn, Aldi, Superunie-leden, Jumbo en Lidl", zegt woordvoerder Bart van Opzeeland. "Lidl heeft de gesprekken met ons gestaakt omdat ze niet gecharmeerd waren van de actie die we bij het hoofdkantoor in Huizen voerden." Jumbo, Albert Heijn en Aldi kwamen wel in beweging.

Lidl zegt in een reactie op Distrifood al langer bezig te zijn met verduurzaming van het zuivelschap: "Wij stapten als eerste over op 100 procent weidemelk en we zijn vanaf het begin aangesloten bij de Beter Leven zuivel pilot. We onderzoeken met onze eigen leveranciers hoe we continu verbeterstappen kunnen blijven zetten. We zien dan ook zeker nog mogelijkheden", aldus woordvoerder Sascha van der Helm van Lidl.

In de markt gaan sinds kort geruchten dat Lidl juist een grote stap wil zetten. Net als Albert Heijn kan het bedrijf Milieudefensie straks misschien verrassen. Voor de Nederlandse boeren wordt de situatie er niet minder verwarrend door, omdat het oude boerencollectief er door verstoord wordt. In een lange discussie ging het daar afgelopen week al over op Foodlog.
Dit artikel afdrukken