Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

Kort 12 nov in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €5,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier alvast uit!

Fotocredits: 'TODAYS NEWS', Jeff Walker



Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Voedselveiligheid krijgt de laatste jaren meer en meer prioriteit in China. Voor Chinese fabrieken reden om aandacht te besteden aan de voeding die zij in de bedrijfskantines aanbieden, meldt Bloomberg.

Volgens Ian Spaulding, CEO van Elevate Global in HongKong is voeding voor Chinese werknemers een arbeidsvoorwaarde die te vergelijken valt met het salaris. “Grote fabrieken kunnen zich onderscheiden in de arbeidsmarkt door iets meer te investeren in wat er te verkrijgen is in de kantine.”

Het aanbieden van gezonde voeding door externe cateringbedrijven blijkt een lucratieve onderneming. In de ongeveer 60.000 fabrieken in de Zuid-Chinese provincie Guangdong werken zo’n 40 miljoen arbeiders. Dit is goed voor een markt met een jaarlijkse omzet van omgerekend €27 miljard. De cateraars werken behalve aan voedselveiligheid ook aan kostenbesparing door zuivel en groente direct bij lokale producenten af te nemen. Daarnaast spelen ze in op trends om voedselverspilling te voorkomen door werknemers via een app van te voren te laten bestellen wat ze willen eten.

Het 'internet-der-dingen' omvat binnenkort ook een smart bierpul. De 'ePint' houdt bij hoeveel je drinkt, waarschuwt wanneer jouw voetbalteam een doelpunt scoort en bestelt zelfs een taxi wanneer je (meer dan) genoeg op hebt. De met internet verbonden bierpul kan ook je vriend of vriendin laten weten dat je nog een biertje hebt ingeschonken en dus voorlopig nog niet thuis bent, meldt BNR.

De pul staat via bluetooth in verbinding met een smartphone. De ledlampjes in het glas geven berichten door. Via Kickstarter is de Amerikaanse onderneming Xtreme Tech LLC op zoek naar financiering voor de pul. De animo blijkt beperkt.

Ziekenhuizen die mensen behandelen voor overgewicht verkopen in de restaurants en kiosken veel vet en ongezond eten. Dat blijkt uit onderzoek van het Algemeen Dagblad in het kader van de AD Ziekenhuis Top 100.

Voor de steekproef bezochten ze 11 van de 16 ‘obesitasziekenhuizen’, die samen jaarlijks 5000 bariatrische ingrepen uitvoeren, zoals het plaatsen van een maagband of uitvoeren van een maagverkleining. Ongezonde snacks en maaltijden blijken er prominenter aanwezig dan gezonde alternatieven. "Daarnaast zijn gezonde broodjes in veel ziekenhuizen duurder dan een vette hap", aldus het AD. Een woordvoerder van het Albert Schweitzer Ziekenhuis laat in reactie hierop weten: “We promoten als ziekenhuis een gezonde levensstijl, maar willen dit niemand opleggen”. Emeritus hoogleraar Gezondheid en Cultuur Ivan Wolffers spreekt van een 'laffe houding' en pleit voor een volledige ban van ongezond eten in ziekenhuizen. De volledige AD Ziekenhuis Top 100 verschijnt zaterdag.

De Britse worstmaker Lynn's Country Foods wil de Verenigde Naties aanklagen voor de 'gebrekkige' kankerclaims van de WHO. Baas en oprichter Denis Lynn schreef de VN een brief waarin hij intrekking van de claims eist. Hij dreigt met rechtelijke stappen. Lynn vindt Britse worsten niet vergelijkbaar met andere Europese worsten. Europese fabrikanten gebruiken vaak conserveringsmiddelen gebaseerd op nitraat, die omgezet worden in gevaarlijke chemicaliën. Lynn gebruikt in zijn worsten natriummetabisulfiet als conserveringsmiddel, een product dat als veilig wordt beschouwd.

De worstmaker is woest en beschrijft het rapport van de WHO als 'onhandig gestructureerd', aldus The Sun. Hij ziet het als een verkeerde interpretatie van de indeling en de verschillende productietechnieken van dezelfde familie van producten.

De advocaten van Lynn vinden het goed dat de WHO gezondheidsrisico's van voedselconsumptie benadrukt, maar niet op een manier die onschuldige bedrijven beschadigt.

Op het ASEM SPS en Food Safety Seminar in Brussel op 11 en 12 november gaan Europa en Azië met elkaar in gesprek over voedselveiligheid. Het seminar focust onder andere op recente wetenschappelijke ontwikkelingen en voedselveiligheidsbeleid bij de Europese en Aziatische partners en in internationaal verband. Ook de vraag hoe voedselstandaarden consumentenbescherming kunnen verzekeren staat hoog op de agenda. Het seminar bouwt voort op de uitkomsten van de Sanitary and Phyto Sanitary Week die vorig jaar in China plaatsvond.

Aan het seminar nemen autoriteiten op het gebied van dieren- en plantenwelzijn en voedselveiligheid deel, aangevuld met vertegenwoordigers van overheidsinstellingen, universiteiten en onderzoeksinstituten, ASEM (Asia-Europe Meeting) belanghebbenden en bedrijfsverenigingen. Het seminar bestaat uit een forum, discussies, cursussen en een tentoonstelling over producten en technologieën, meldt FoodQualityNews.

De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA-IOD) heeft dinsdag 10 november 3 verdachten aangehouden op verdenking van etikettenfraude bij babymelkpoeder. De 3 mannen uit Zuid-Holland hadden vervalste etiketten aangebracht op blikken babymelkpoeder. Daardoor leek het alsof de voeding geschikt was voor baby's met een koemelkallergie, terwijl dat niet zo was. De blikken verkochten zij onder meer aan handelaren die de voeding naar China exporteren. De verdachten zijn in verzekering gesteld voor verhoor.

Dat meldt de NVWA in een persbericht. Deze integriteitsfraude is zowel commercieel als gezondheidstechnisch gezien een vervelend vergrijp dat het merkvertrouwen van Nederlandse voedselproducten in China kan aantasten. De blikken zijn mogelijk ook in Nederland op de markt gekomen, zodat niet uit te sluiten valt dat ook Nederlandse baby's met een koemelkallergie een ongeschikt product hebben gekregen.

"Niet de Amerikanen, zoals wel eens wordt gedacht, maar de Oostenrijkers en de Belgen werken dagelijks de meeste calorieën naar binnen," bericht deredactie.be. Nederland en Zweden eten opvallend bescheiden. Daar kijk ik niet echt van op.

"In landen waar een kleiner aandeel van het inkomen wordt besteed aan voedsel, eten mensen juist meer calorieën," schrijft deredactie.be ook. Besteden Nederlanders dan meer geld aan eten dan Vlamingen? Daar kijk ik als Vlaming van op.

Het artikel verwijst naar een aantal uitgebreide en uitstekend leesbare grafieken van Recoverybrands.com.

De laatste 20 jaar zijn niet alleen mensen wereldwijd dikker geworden, ook penseelaapjes, makaken en chimpansees in laboratoria en huiskatten, -honden en wilde ratten in zowel in rurale en stedelijke gebieden namen in gewicht toe volgens biostatisticus Allison. Dit is het meest verbazingwekkend bij laboratoriumdieren, die onder strikt gecontroleerde omstandigheden worden gehouden. Even iets snacken is er voor hen immers niet bij.

In een opiniestuk van David Berreby op Aeon wordt een aantal "roads less travelled" - mogelijke, maar niet aan de ingenomen hoeveelheid calorieen of macronutriënten gerelateerde oorzaken - aangevoerd als verklaring voor de gewichtstoename.

In China promoot Alibaba, China's grootste internetretailer, sinds 2009 op 11 november 'Single's Day'. Een dag waarop iedereen zichzelf mag verwennen. Liefst door lekker veel geld uit te geven aan internetaankopen via Alibaba's platforms. Na een uitgebreide reclamecampagne culmineerde de koopwoede gisteren in een live televisiegala waarin de 24-uursmarathon uitgebreid aan bod kwam. Het ene record na het andere werd gebroken.

In de eerste 8 minuten nadat de verkoop van start ging, haalde Alibaba meer dan $1 miljard binnen. Vorig jaar deden de Chinese kopers daar 17 minuten over. Dit jaar stond de teller na 17 minuten en 29 seconden op $2 miljard en na een uur op $3,9 miljard. In totaal haalde de internetretailer op 11-11 $14,3 miljard binnen, vooral via zijn platform Tmall. Ter vergelijking: Cyber Monday, de grootste online koop-dag in de VS op de maandag na Thanksgiving, genereerde in 2014 $1,35 miljard.

Nieuw in 2015 was de bijzondere aandacht voor aankopen via mobiele apparaten. In het eerste uur kwamen er alleen al via mobieltjes meer dan 27 miljoen transacties binnen. Ook andere internetbedrijven boden consumenten op 11 november aantrekkelijke kortingen. Maar gezien het feit dat Alibaba verantwoordelijk is voor 80% van China's internetaankopen, moesten zij met een bijrol genoegen nemen.

Na de koopjesjacht volgt nu de volgende uitdaging: het afleveren van alle bestellingen. Dat doet Alibaba met een vloot van 1,7 miljoen koeriers, 400.000 voertuigen en 200 vliegtuigen.

Nooit eerder produceerde Italië zoveel druiven om Prosecco van te maken als dit jaar. Voor het eerst zullen de Prosecco-makers een deel van hun oogst als overschot kunnen opslaan. Daarmee hopen ze aan de nog altijd spectaculair groeiende vraag naar hun bubbels te kunnen voldoen.

Prosecco wordt gemaakt van de 'prosecco-druif'. De glera wordt in de heuvels van Conegliano-Valdobbiadene in Noord-Italië verbouwd. De productie is sinds 2009 verdriedubbeld, vooral dankzij de aanplant van nieuwe wijnstokken.

Inmiddels is er 20.000 hectare met glera-druiven beplant. Naar verwachting kan er dit jaar 56% meer Prosecco gemaakt worden dan vorig jaar; zo'n 3,5 miljoen hectoliter, schrijft Bloomberg. Omdat de groeiomstandigheden zo ideaal waren, is vrijwel de hele oogst van prima kwaliteit. Daarom heeft het Prosecco DOC Consortium dit jaar voor het eerst toegestaan dat zo'n 300.000 à 500.000 hectoliter als 'stille wijn' in reserve mag worden gehouden.

Net als Champagne kent Prosecco twee gistingsprocessen. De eerste gisting vindt in grote tanks of vaten plaats. Daarna wordt Champagne gebotteld om in de fles de tweede gisting door te maken. Prosecco gist nogmaals in grote stalen tanks, autoclaven genoemd. Dat gaat sneller en is goedkoper. Aangezien Prosecco bedoeld is om binnen een jaar gedronken te worden is dat geen probleem. De nu gecreëerde 'reserves' zullen tot januari 2017 bewaard kunnen blijven. Naar verwachting zullen wijnmakers de reserves hard nodig hebben om aan de nog altijd groeiende vraag te kunnen voorzien. Prosecco spreekt een vooral jong publiek aan, dat op zoek is naar een vriendelijk geprijsde bubbel die van alle dagen een feestje maakt. Dat betekent in de praktijk dat Prosecco geen verkopen afsnoept van de Champagne, maar juist de markt voor bubbelwijnen verder vergroot, zegt Stephen Rannekleiv van Rabobank International. Een prijsdaling - logisch gevolg bij overschotten - zit er volgens hem echter niet in. Daarvoor groeit de vraag te hard. Er zijn bovendien nog veel Amerikanen die nog nooit van Prosecco gehoord hebben.

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws en de Kwestie binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Geer Janssen
Geer Janssen onderwijs
  • #1
  • 13 nov '15
  • 10:06

10) We moeten de robotjes die ons van veel geld voorzien wel gezond houden, anders gaan we geld verliezen!

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Je moet ingelogd zijn om te reageren en duimen uit te kunnen delen.

Log nu in! Heb je nog geen account, meld je dan nu aan!

Lees Gespreksregels, de 'appeltjes' & de ambitie van Foodlog voor meer informatie over hoe je dit doet en hoe je je bijdrage aan Foodlog kleur kunt geven.