De Zwitserse filialen van Aldi hebben de primeur van Fair Milch. Als eerste Zwitserse retailer verkoopt de discounter vanaf vandaag melk die "eerlijk is voor dieren en consumenten", de lokale landbouw ondersteunt en van hoge kwaliteit is. De melk is het resultaat van de samenwerking tussen Aldi Suisse, de Zwitserse dierenbescherming en zuivelbedrijf Cremo, schrijft ESM Magazine. De melkkoeien worden in overeenstemming met de normen van twee dierenwelzijnsprogramma's gehouden en staan 26 dagen per maand buiten, ook in de winter. Aldi garandeert de boeren een melkprijs van 70 rappen (63 eurocent), de melk is te koop voor 1,49 CHF (€1,34).
ESM - Aldi Suisse Introduces 'Fair Milk' To Support Local Farmers | ESM Magazine
En twee Europese talen door elkaar. Erhlige Milk.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Eerlijke prijzen bestaan niet, heb onder meer ik hier steeds betoogd. Economisch gezien, is dat domweg waar. Te lage prijzen om de kosten te dekken bestaan wel; ze zijn het gevolg van overaanbod.
Het publiek begrijpt die nuance niet omdat het eerlijk-begrip is gepromoot, een frame is geworden en dus nu een werkelijkheid is geworden. Deze naamgeving door Aldi bewijst dat. 'Eerlijke prijzen' zijn dus voortaan toch een echte realiteit (hoewel economisch gezien onzinnig) om commercieel-economisch rekening mee te houden.
Beste Dick, Fair für die Tiere EN Fair für die Produzenten EN Fair für die Konsumenten staat er in het persbericht van ALDI dat jullie linken. Wat de producenten betreft: ALDI formuleert het als 'faire Abgeltung der Bauern für ihr Produkt' = volgens mijnheer google translate 'billijke compensatie voor de boeren voor hun product'. Slaat ALDI hiermee het pad in van economische waaghalzerij, volgens jou?
"De wereld en de maatschappij veranderen sneller dan ooit. Toch gebeurt het nog altijd zo sluipend dat het tijdens een mensenleven nauwelijks opvalt," schrijft Harry Aiking. En voegt daar aan toe "even sluipend zijn ook tegenkrachten ontstaan" & "Ingrijpen in iets dat mensen aangenaam vinden en economisch zo lekker gaat, is niet populair onder kiezers." Et voilà, de markt gaat het regelen (!) (?) (...)
Steven, in Zwitserland kan het (het land heeft een eigen agri-economie die af te sluiten is vd rest vd wereld). De rest is een lange discussie. Als we het simpel houden: 'fair' is een concept, hopelijk een merk. Met economie heeft het niets te maken, wel met commerciële economie. Met merken dus.
Interessant voor mezelf, Dick, is dat ik tien jaar geleden op Foodlog terecht kwam, op het moment dat we toen in Vlaanderen nog maar pas de Fairtradegemeenten-campagne hadden gelanceerd. Daarbinnen probeerden we toen een oefening te maken in het verbreden van de fairtradebeweging door de hand te reiken naar initiatieven binnen de lokale, duurzame landbouw.
Die FTG-campagne is 10 jaar later vrijwel volledig in de mist opgegaan en behelst nog voornamelijk folkloristische bezigheden als lintjes knippen en gemeentelijke titels verlengen, maar toch:
- De verkoop van fairtradeproducten is vorig jaar bij ons met 23 procent gestegen door omzet langs budgetketens Lidl, Aldi en Action.
- De discussie over of billijk geprijsde (dier- en boervriendelijke) melk een strijdpunt van de fairtradebeweging moet zijn, hoeft nu misschien ook niet langer gevoerd. Want dat is al die tijd een twistpunt gebleven in Vlaanderen. In andere landen waar die campagne loopt, heeft het nooit onderwerp van discussie uitgemaakt. Maar Aldi ziet ook hier nu dus wél brood in.
Dit gewoon ter mededeling. Hoewel, neen, niet gewoon. De Nederlandse en Vlaamse wereldwinkels zitten de jongste jaren plots om klanten verlegen. Zou dat met die discounters te maken hebben of met het economisch onzinnig begrip 'fair'? In wereldwinkelmiddens houdt men het vaak op het eerste. Het tweede is nergens ooit een onderwerp (tot zelfreflectie) geweest.
Steven, ik denk dat we de hele discussie over het onderwerp uiteindelijk op FL redelijk goed gevoerd hebben (maar nooit samengevat; dat hoeft ook niet, want ook samenvattingen en boeken zijn maar een poging tot bezwering en gelijk halen).
De alternatieve Fairtrade beweging heeft vermoedelijk een wereldbeeld dat een andere economie vergt; andere regels en wetten dus. Het Fairtrade dat wint, doet dat vanuit de bestaande open economie. Verder: het helpt als die voor wat betreft een aan producten wat geslotener is, zoals in Zwitserland.
Nb: met economische waaghalzerij heeft het niets te maken; fairtrade is een onderscheidend concept met eigen specificaties. Commercieel-economisch blijkt het succesvol omdat consumenten graag met een goed geweten kopen.