Een jaar telt 8760 uren. Een koe die melk geeft voor jouw pak weidemelk hoeft maar 720 uur in de wei staan. Dat is zo'n 8%. Conclusie: weidemelk komt van koeien die af en toe een luchtje scheppen. En dat luchtje hoeven ze bovendien niet het hele jaar te scheppen, maar slechts 120 dagen per jaar. In de herfst en winter koop je weidemelk die 100% uit de stal komt.

Vinden we het dan toch OK om weidemelk zo te blijven noemen?
Op basis van de regels voor weidegang rekenden we het even na:
1. weidemelk bevat over het hele jaar gemeten minimaal 8% weidemelk en maximaal 92% stalmelk.
2. weidemelk in de maanden november tot en met maart bevat 0% weidemelk en 100% stalmelk.
3. weidemelk in de maanden april tot en met oktober bevat minimaal 16% weidemelk en maximaal 84% stalmelk.

Hoewel de stichting Weidegang duidelijk communiceert dat weidemelk komt van koeien die gegarandeerd 120 dagen en 6 uur buiten komen, communiceert ze ook met beelden die zuivel en grazige weiden met elkaar verbinden.



Er zijn forse parlementaire ruzies over weidegang. NGO's pleiten voor weidegang die voor 'weidemelk' moet zorgen. Stalmelk zou niet goed zijn. Maar wat Nederland als weidemelk koopt, klopt niet met de voorstelling die consumenten bij weidegang hebben. Zonder erbij na te denken drink je in de herfst, winter en zelfs het beginnende voorjaar 'stalmelk', al staat er '100% weidemelk' op het pak melk. Toch kiest een aantal consumenten daar bewust voor.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Vinden we het OK om weidemelk een naam te geven die niet spoort met de werkelijkheid?

Nee zei Marja Foppema al in 2012 tegen Lidl. Ze heeft een communicatiebureau, maar weidemelk bestaat nog altijd. Niemand vindt het erg. Kijk maar, want Lidl doet helemaal niet geheimzinnig over het feit dat weidemelkkoeien maar 8% van hun tijd buiten komen.

NB: DIT IS EEN ARTIKEL IN ONZE STARTENDE SERIE 'OK?' WAARIN WE PROBEREN TE ONTDEKKEN WANNEER CONSUMENTEN WEL EN NIET GEVOELIG ZIJN VOOR 'DIT KLOPT NIET' CLAIMS DOOR MEDIA-PERSONALITIES EN ZOGEHETEN 'KRITISCHE MEDIA' OF OP SOCIALE MEDIA.



Fotocredits: Koeien in de wei, landgoed Groeneveld, ednl
Dit artikel afdrukken