De wielrenners die de Tour de France fietsen, leveren een enorme inspanning. Niet alleen fietsen ze in 21 etappes in totaal 3.404 kilometer, ze moeten ook nog eens overeind zien te blijven, tijdrijden, bergbeklimmen, sprinten en gewoon de meet zien te halen. Drie weken achter elkaar.

Calorieën bunkeren
Om zulke prestaties te kunnen leveren, moeten tourrenners enorm veel eten. Een uurtje fietsen kost ze, met de geleverde inspanning, al gauw 700 calorieën. Om enigszins op gewicht te blijven én de kracht te hebben op topniveau te fietsen, hebben de renners wel zo'n 6.000 tot 9.000 calorieën per dag nodig. Voor een gemiddelde man worden er 2.500 aanbevolen, minder dan een derde van wat een beetje fietsatleet nodig heeft. Die is feitelijk dan ook non-stop aan het eten, zelfs op de fiets nog.

Een dag eten als een wielrenner
The Salt geeft inzicht in hoe in z'n werk gaat (gebaseerd op informatie van het Team Sky):

Zodra de renners wakker worden, beginnen ze met een sapje. Het ontbijt bestaat uit een koolhydraatrijk buffet, met veel pasta en suiker en weinig vezels - die zitten straks maar in de weg. Tijdens het transport naar de start, in de teambus, blijven de renners calorieën buffelen, in de vorm van energiedranken en -repen. Zelfs tijdens het fietsen gaat het eten door: energie-gels, sandwiches, bananen, repen... alles om te voorkomen dat de 'hongerklop' toeslaat en de benen stilvallen als het er op aan komt.
Zit de rit erop, dan eten ze - nog in de bus - gekookte aardappels, rijst, tonijn en visoliecapsules om het calorieën-tekort weer aan te vullen. Eenmaal in het volgende hotel volgt nog een stevig diner - 2000 calorieën is geen uitzondering - met veel eiwitten (vlees en vis) om de spieren te helpen bij hun herstel, en een toetje met fruit. Voor het slapengaan nog een flinke bak yoghurt en hoeft er eindelijk even niet gegeten te worden en gaan de oogjes toe.

Gezien het belang van het eten, is het geen wonder dat veel wielerteams hun eigen voedingsdeskundige en koks meenemen tijdens de Tour de France. Dan kan er ook 'op maat' gekookt worden voor die renners die bijzondere eetwensen hebben. Tot glutenvrij aan toe.

Haribo favoriet bij supporters
Terwijl de renners meer dan gefocust zijn op wat zij moeten eten om het einde van de Tour te halen, gaat er - letterlijk - onderweg nog een heel circus aan de Tour vooraf. De beroemde 'caravaan' met fantastische voertuigen, reclame-auto's, hostessen en goodies rijdt dagelijks voor de Tour uit en zorgt dat de toeschouwers alvast in de stemming komen door van alles uit te delen.

Le Figaro heeft dit jaar niet alleen een lijst van de meest populaire goodies opgesteld, maar ook tips hoe kijkers de meeste goodies kunnen verzamelen.

Wat blijken de populairste Tour-cadeautjes? Bovenaan de lijst, met stip: Haribosnoepjes in alle soorten en smaken. Ze worden gevolgd door de Madeleines van St-Michel (daarvan worden er 3 miljoen stuks uitgedeeld deze weken). En dan is het tijd voor iets te drinken: de meisjes van Vittel slagen er in per etappe 10.000 flesjes water uit te delen, daartoe aangemoedigd door het publiek dat ze met kreten van 'On a soif!' ('we hebben dorst') onthaald.

Na deze eet- en drinkbare top-drie zijn het het Cochonou-hoedje (vleeswaren), de Senseo-frisbee (koffie), het Crédit Lyonnais-zonnepetje en de groene PMU-handjes van de Parijse paardenkoersen, waarvan er honderdduizenden uitgedeeld worden, die het meest populair zijn. Tot de renners langsflitsen natuurlijk.

Fotocredits: 'Trier les vivres', uitsnede, Damien
Dit artikel afdrukken