Waar eet of drink je het liefst buiten de deur als het snel moet? Op molblog.nl van gisteravond een onderzoek dat laat zien dat Starbucks het goed doet bij hoogopgeleiden, McDonalds bij lager opgeleiden. Amerikanen werd gevraagd of ze liever een Starbuck's of een McDonald's om de hoek zouden willen.

Maak je een simpel profiel op basis van de rechte tellingen uit de onderzoeksresultaten, dan valt te constateren dat Starbuck's het meest in de smaak valt bij hoogopgeleide liberaal denkende jonge vrouwen. McDonalds heeft de voorkeur van oudere, laag opgeleide conservatieve mannen uit lagere en middeninkomensgroepen. Uit multivariate analyses zouden genuanceerdere uitkomsten kunnen komen, maar dat laten we maar even voor wat het is.

Interessanter is de vraag naar het waarom. Wat laat die hoogopgeleide jongere vrouw voor Starbucks kiezen? Waarom gaat die oudere niet zoveel verdienende, niet zo gestudeerde en vaak zwarte 'werkman' liever naar de McDonald's? Omdat die goedkoper is, of omdat het hem niet interesseert want hij eet er sowieso voor twee (zodat Starbuck's ook wel uitkan)?

Die vraag beantwoordt het onderzoek niet. Van de week zei een foodmarketeer met veel gevoel voor echte mensen het zo tegen me: "meisjes van nu zijn bezig met hun gewicht, jongens met hun sixpack, je-weet-wel, dat afgetrainde buikje." Gaan die straks allemaal naar Starbucks? Ongeacht opleiding, kleur, geslacht en inkomen?Jonge mensen weten mogelijk dus prima wat ze moeten doen - vermijden? - om een blubberbuik te krijgen. Als dat zo is, zijn die gezondheidslabeltjes die iedere dag ijstaart gezond verklaren uiterst storend. Van Goos Eilander, eigenaar van marktonderzoeksbureau Trendbox, begreep ik onlangs dat die stickerproducten vnl. gekocht worden door ... jonge hoog opgeleide vrouwen. Omdat ze goed voor zichzelf, hun kroost en hun partner willen zorgen. Misschien laat het onderzoek dus wel zien dat het met een jaar of tien - als die jeugd van vandaag groot is - allemaal goed komt als we de gewone intuïties van mensen maar intact laten en ze niet in de war brengen met 'minder slecht' verkocht als 'gezond'.

De vraag die me het meest bezighoudt: willen die McDo-klanten van vandaag dan niet goed voor zichzelf zorgen?
Dit artikel afdrukken