De nog jonge Belgische diepvriesspeler Mealhero timmert aan de weg met naar eigen zeggen maandelijks tienduizenden maaltijden. Afgelopen week haalde de Gentse maaltijdbezorger €2,5 miljoen op bij investeerders om verder uit te breiden in Europa, schrijft Retail Detail.

De bezorgdienst levert bevroren - 'vriesverse' - ingrediënten aan huis die je zelf kunt bereiden in een slimme stomer die de componenten herkent en automatisch voor je bereidt. Het apparaat is onderdeel van het concept en maakt van koken zelfs voor keukenklunzen een fluitje van een cent.

De jonge concurrent van inmiddels klassieke partijen als HelloFresh die je nog zelf laten koken, maakt naast gezond een troef van gemak. Meer dan de verpakking openen en scannen hoeven gebruikers niet te doen. Bovendien zijn de producten diepgevroren zodat je gemakkelijk voor een maand kunt inslaan. Mealhero levert overal in Brussel, Vlaanderen en Nederland en wil nu ook de rest van Europa veroveren.

In slechts twee jaar tijd groeide Mealhero uit tot één van de top-3 foodboxen in België. De coronacrisis leidde tot een groeiversnelling. Al wat oudere spelers als Marley Spoon en HelloFresh zagen hun bestellingen eveneens toenemen. De laatste zag het aantal klanten in het afgelopen kwartaal stijgen naar 5 miljoen, in het derde kwartaal van 2019 bedroeg dat aantal nog 2,61 miljoen. Ook de omzet verdubbelde ruimschoots in het afgelopen kwartaal.

De vraag is hoe houdbaar de groei is. HelloFresh verwacht dat de trend om meer thuis te koken blijft. Bij Mealhero zijn ze - niet verrassend - ook optimistisch. Volgens de Vlaamse retailexpert Gino van Ossel passen de maaltijdboxen perfect bij de trend van het ontzorgen. “Ze maken het heel wat gezinnen toch makkelijker. Onder meer de moeilijke vraag ‘wat gaan we eten?’ verdwijnt”.
Dit artikel afdrukken