Het Italiaanse familiebedrijf Ferrero, bekend van Nutella en Kinder-chocolade, zet in de arme Zuid-Italiaanse regio Basilica in op ‘hoogwaardige hazelnoten’ uit eigen land. Het in 2018 gelanceerde 'Progetto Nocciola Italia', het nationale hazelnootplan van Ferrero, wil in 2028 minimaal 1.500 hectare met hazelaars beplant hebben. Turkije is nog altijd de grootste hazelnotenproducent ter wereld met zo'n 70% van de markt, Italië staat op de tweede plaats met 12%. Ferrero haalt zijn hazelnoten ook nog uit Chili, Azerbeidzjan en Zuid-Afrika.

Ferrero belooft de deelnemende boeren de eerste 20 jaar 75% van hun hazelnootproductie af te nemen. De boeren krijgen, ongeacht de marktprijs, een minimum van €200 per kwintaal (dat is de maat die voor noten gebruikt wordt, ofwel de centenaar: 100 kilo).

Oud-Ferrero-medewerker Giovanni Schettino, toont zich in Het Financieele Dagblad sceptisch over het hazelnootproject. Volgens hem is het Ferrero helemaal niet te doen om de hoogwaardige kwaliteit. Risicospreiding, zal Ferrero bedoelen. "Een winter hevige sneeuwval in Turkije en je gaat nat”, zegt hij. En het helpen van de arme boeren in Zuid-Italië past prachtig als ‘Social Responsibility’ in het jaarverslag, als je weet dat het 5 jaar duurt voor de hazelnootbomen wat opleveren.

Maar het belangrijkste bezwaar van Schettino is de smaak. "Gemixt met suikers en alle andere additieven gaat die kwaliteit van Italiaanse bodem ‘verloren’. Ferrero’s ‘smaakgeheim’ zit hem in het roosteren van de noten."


Dit artikel afdrukken