Ze halen het oude citaat van de Democratische senator Daniel P. Moynihan aan: 'iedereen heeft recht op z’n eigen mening maar niet op z’n eigen feiten.' En ze halen columnist Tom-Jan Meeus aan omdat die onlangs in de NRC iets schreef dat daar ook bij lijkt te passen: "Een cultuur, hoe superieur ook, gaat altijd verloren als ze geen gezamenlijke feiten meer kent.”
Objectief beslechten
Daarop volgt een lang argument dat doet alsof wetenschap feiten en waarheid oplevert. Het mondt uit in de gedachte dat alleen die feiten en waarheid ons kunnen behoeden voor de barbarij van het meningsverschil, dat ze duiden als emotioneel.
Feiten en waarheden zijn niet objectief omdat ze een verschil van inzicht over de juiste theorie als basis voor nader onderzoek niet kunnen beslechtenWetenschap kan, in de opvatting van de voorlieden van de KNAW, die meningsverschillen objectief beslechten.
Een simplificerender weergave van het achttiende eeuwse ideaal van de Verlichting is nauwelijks denkbaar. Helaas klopt noch de weergave van de gedachte, noch de simplificatie daarvan. Dat weten we in de wetenschapsfilosofie vermoedelijk al sinds Immanuel Kant, nota bene een Verlichter. Kant bedacht dat waarheid een resultaat is van onze manier van naar de wereld kijken. Op zijn schouders ontdekten we later dat die manier samenhangt met de taal, de omgeving waarin we zijn opgevoed en opgeleid en de daarin geldende frames. Uiteindelijk ontdekten we dat feiten het resultaat zijn van die frames en de theorieën die we gebruiken om onderzoeksopzetten te kunnen maken. 'Feiten' en 'waarheden' kunnen weliswaar niet besteld worden (er is een 'iets' dat we niet kunnen kennen, maar dat wel grenzen stelt aan de vrijblijvendheid waarmee we het kunnen leren kennen), maar ze zijn wel afhankelijk van de theorie en onderzoeksopzet waarmee we ze produceren.
Bruut beslechten
Feiten en waarheden zijn niet objectief omdat ze een verschil van inzicht over de juiste theorie als basis voor nader onderzoek niet kunnen beslechten. Wantrouwen in wetenschap gaat dan ook over de vooronderstellingen en belangen van waaruit feiten tot stand worden gebracht. Daarom moet het gesprek in de samenleving gaan over de basisposities van waaruit ze voortkomen. Ik vermoed dat Meeus dat heel goed begrijpt omdat hij het woord 'gezamenlijk' koos. Van Dijck en Van Saarloos lijken die cruciale nuance te missen en presenteren een boertig pleidooi voor een Verlichting die waarschijnlijk geen enkele wijsgeer nog zal willen verdedigen. Feiten moeten in hun optiek het verschil van mening in het gesprek bruut objectief beslechten, terwijl dat onmogelijk is. Dat leidt tot een voor wantrouwen zorgend geschil, omdat het had moeten gaan over de uitgangspunten en niet de feiten. Feiten zijn in kentheoretische zin slechts een onnozel gevolg van de uitgangspunten waarover het aanvankelijke gesprek niet kon of zelfs mocht gaan.
De KNAW laat vandaag een 'in defense of science' op zijn allersmalst zienIn 2010 schreef Kobe de Keere een sociologische analyse waarin hij de rol van wetenschap in de moderne samenleving beschreef. Omdat wetenschap een steeds directere impact op ons leven heeft in de vorm van techniek en besluitvorming, is de rol ervan veranderd. De veronderstelde objectieve waarheid en feiten die we wetenschap toeschrijven, bepalen hoe we de samenleving vormgeven. Zo vindt bijvoorbeeld Nestlé dat eten eindelijk wetenschappelijk en zeker niet natuurlijk meer moet zijn. Daar zijn wetenschappelijke argumenten voor te vinden. Anderen vinden dat eten 'natuurlijk' en 'vers' moet zijn. Daar is niet bijster veel bewijs voor. Wie de voorstanders van 'vers' en 'natuurlijk' echter bestrijdt, zal ontdekken dat zij zeggen dat het gebruik van wetenschap voortkomt uit het belang om mensen zo te laten eten als een geldmotor dat wil. En dat is natuurlijk ook zo. Niet bewezen is immers dat vers eten niet net zo goed - en misschien uiteindelijk toch wel beter - voor je voor gezondheid zou kunnen zijn. De afwezigheid van bewijs is zeker in dit geval geen plausibel bewijs dat zulks niet geval zou zijn.
Feiten zijn afhankelijk van belangen en interesses, weten moderne mensen. En daar krijgen ze - zonder dat ze dat weten - gelijk in van een grote schare kentheoretici. Ze weten ook dat die belangen en interesses in een aantal gevallen niet zomaar sporen met de hunne. Daarom willen ze weten hoe het zit. Rond de gevallen waarin de belangen of persoonlijke motieven vaag blijven, ontstaat wantrouwen.
Het wantrouwen zit niet in de feiten, maar in de onduidelijkheid van de belangen die hen producerenVarkens met vogelgriep
De KNAW laat vandaag een 'in defense of science' op zijn allersmalst zien. Ik ben ervan geschrokken omdat de hoogstverantwoordelijken voor de eer van de wetenschap in ons land zo ver verwijderd blijken van de sociologisch realiteit en de voortgang in de kentheorie sinds de Franse Revolutie. Laten we hun stuk snel vergeten. Vooral ook omdat wetenschap volgens ons bloedeigen Rathenau Instituut helemaal niet zo algemeen gewantrouwd wordt als de KNAW blijkt te denken en omdat er veel belangrijker onderwerpen zijn. Wist u dat wetenschappers last hebben van de gedachte dat wetenschappelijke feiten alleen Engels spreken? Daarom werd bijvoorbeeld veel te laat ontdekt dat Chinese varkens vogelgriep hadden. Dat was een belangwekkende ontdekking omdat wij het dan met grote waarschijnlijkheid ook kunnen krijgen. En dat bleek later in Azië dan ook het geval.
Wetenschap is een activiteit van mensen die zich bezighouden met hun eigen besognes. De uitdaging is het iets te laten zijn in een publiek belang waar een brede schare mensen vertrouwen in kan hebben omdat ze snappen van waaruit die wetenschap bedreven wordt. Als dat lukt, zullen feiten lang niet zo onder vuur meer liggen. Het wantrouwen zit immers niet in de feiten, maar in de onduidelijkheid van de belangen die hen produceren.
PS 1 (4/12, 10:30 uur): Enno Veerman vroeg me hieronder om zo eenvoudig mogelijk uit te leggen hoe een belang een feit kan produceren. Ik heb gepoogd dat te doen in reactie #5. Daar voegde ik ook deze eenvoudige zin aan toe: "Er is wantrouwen in die delen van wetenschap waarvan mensen zich afvragen waarom wetenschappers en hun funders de ene draad volgen en niet de andere."
PS 2 (7/12, 11:50h): redacteur Sander Voormolen van de NRC laat Yale hoogleraar Dan Kahan aan het woord. Kahan deed onderzoek naar de perceptie van klimaatwetenschappers van hun kennis en feiten. Die bleek relativerend. Wat Kahan er verder over zegt en wat dat betekent bespreek ik in reactie #40.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dit weekend kwam de NRC in zijn serie over wetenschap met de opinie van prof. Lex Bouter (epidemioloog, voormalig rector VU, nu methodoloog en integriteitsman), waarin het ook gaat over het 'Manifesto for Reproducible Science' in Nature dat onder leiding van John Ioannides tot stand kwam. Bouter is hard. Keihard. Publicatie- en citatie-eisen verzieken de voortgang in de wetenschap: 'sloppy science' noemt hij nog erger dan fraude.
In deze discussie, Lourens, spelen verschillende zaken een rol.
Je was vorige week met mij aanwezig bij de ammoniak-presentatie van Jaap Hanekamp en maakte daar mee hoe politiek - en zelfs politiek gevangen - de betekenis van een feit kan zijn. Reproducible science kan binnen ieder frame vaststellen wat het feit volgens dat frame is, cq. of het feit wel een feit is dus.
Hanekamp stelde vast dat het plausibel, zo niet onwaarschijnlijk is dat de 'feiten' waarvan de overheid meent dat het feiten zijn als feit kunnen gelden binnen het eigen denkraam en wettelijke kader. Het lijkt erop dat de overheid een keuze heeft gemaakt om iets een feit te blijven noemen, terwijl het feit die status op een intersubjectief controleerbare basis (metingen en statistiek) verloren heeft. Dat is vaststelbaar. Daarmee is de zaak 'feitelijk' gezien afgedaan. Next case.
Of een plein voor het Witte Huis bij een inauguratie vol staat of niet, is eenvoudig te verifiëren. Het is reproducible science op basis van normale waarneming. Wie daar mee knoeit, manipuleert. Daar heb ik het hier in het geheel niet over willen hebben.
Lourens, ik heb nooit beweerd (lees de tekst er hierboven op na) dat je feiten kunt bestellen - behalve als je doet wat nu vanuit het Witte Huis normaal dreigt te gaan worden en wat onze ammoniak-wetgever en de nasleep daarvan in de praktijk brengen omdat er teveel wet- en regelgeving en internationale afspraken op gebaseerd zijn.
Ik heb beweerd dat je feiten vanuit de theorie van waaruit ze opgesteld zijn, moet beoordelen en die theorieën met elkaar moet confronteren. Zowel voor wat betreft de feiten die ze opleveren als voor wat betreft de vraag 'waarom willen we deze theorie (wel of juist niet)?'
Wat mij treft in de benadering van KNAW is de afwezigheid van ieder besef van de kant die Bouter noemt als de - in feite cultuurfilosofische - kant die in de jaren '80 al zo nadrukkelijk naar bovenkwam en zich nu steeds harder stelt: wat willen we en welk onderzoek willen we daarom gedaan hebben? Onderzoek in de moderne samenleving bepaalt nl. hoe we die inrichten (zie de oorpronkelijke tekst hierboven).
Ik stelde hier nadrukkelijk die cultuurfilosofische kant aan de orde. Ook iemand als Stephen Hawking doet dat nogal de laatste 10 jaar. Hij waarschuwt voor de techno-samenleving omdat hij die ziet als een soort tovernaarsleerling. Eea nota bene als een van de allerslimste beta's die onze soort heeft voortgebracht.
'Er is een wereldwijde strijd gaande over feiten. Er zijn mensen die zien dat door het creëren van een andere realiteit de politieke richting kan worden gestuurd. Maar het probleem daarbij is dat als de maatschappij moet omgaan met échte problemen, leven & dood, oorlog & vrede, klimaat etc, dat je dan te maken hebt het met échte realiteit', aldus Michael Oreskes, hoofd van National Public Radio in VS, tijdens een [url=http://www.alternet.org/media/alternative-facts-are-lies-cnn-screen-graphic-destroys-kellyanne-conway-four-words]discussie bij CNN over verdraaien van feiten. [/url
Met feiten kun je inderdaad alle kanten op vindt ook Kellyanne Conway, campagneleider, woordvoerster, nu adviseur van Trump. Zij geeft aan dat er 'Alternatieve Feiten' zijn. Het leidt tot een stroom aan creatieve bedenksels op Twitter.
Ieder mag z'n eigen feiten kiezen, is de boodschap. Niets staat vast volgens Conway. En als het na enig debatteren toch vaststaat dan veegt deze 'beroeps-verdraaister' het onderwerp van tafel als niet-relevant.
Volgens Dick Veerman 'kiest' men in de wetenschap ook z'n eigen feiten. Hij bedoelt het ietsie-pietsie anders dan Conway. Doch ik vrees dat een grote groep mensen het verschil niet goed kan onderscheiden en (daarom?) het vertrouwen in media hebben verloren. Een onderzoek in opdracht van de West Duitse Omroep (WDR) laat zien dat vooral aanhangers van rechtse partijen spreken van 'Leugen-Media' (Lügenpresse).
De NRC plaatste gisteravond een editorial Zelfhulp voor verziekte wetenschap. Vlgs de hoofdredactie ligt het wantrouwen in 'de' wetenschap aan de financiering door belanghebbenden en publicatie-eisen.
De krant geeft voor te reageren (geen woord over de KNAW) op het Manifest gezondere wetenschap waarover de NRC 3 dagen geleden schreef. Het manifest is te vinden op Nature. Interessant is en blijft dat wetenschappers zich zorgen maken over hun betrouwbaarheid en het Rathenau Instituut geen of weinig wantrouwen kan meten in de samenleving.
Ergens in de twee draden merkte Jan Peter van Doorn op dat mensen geen wantrouwen hebben in wetenschap maar in wetenschappers die zich onbescheiden opstellen door meningen te geven over onderwerpen waar ze geen verstand van hebben, maar wel pretenderen verstand van te hebben.
Dat zou betekenen dat wetenschappers gewoon moeten doen wat ze belangrijk vinden. En de betekenis van hun werk moeten duiden zonder te willen pleasen in de moderne meningencultuur die in de media is ontstaan. Niet publish or perish - zoals de opstellers van het manifest denken - zou dan het probleem zijn, maar stop pleasing.
Martijn de Groot publiceerde vandaag deze kritiek op bovenstaande. Daaronder linkte ik ook de kritiek die Jan van de Poel weer had op de KNAW.
Die zal daar best succes mee hebben omdat hij vraagt op kwaliteitsverbetering van de bewijsvoering in de sociale wetenschappen en vindt dat de KNAW zich daar beter mee zou kunnen bezighouden. Wetenschap, betoogt hij voorts, hoeft niet maatschappelijk te zijn, maar moet gewoon zijn ding doen: reproduceerbare bewijzen leveren voor zaken die wetenschappers boeien.
Wetenschap moet niet relevant of verbindend zijn (zoals Martijn betoogt), maar wetenschappelijk. Dat is een bekende opvatting, die overigens niet ontkent dat wetenschap sociologisch dus een vrije horzel- of lange-neus-taak vervult