Tijdens de 2015 Joint Statistical Meetings (JSM 2015) in Seattle liet biostatisticus Elaine Nsoesie zien dat berichten op sociale media een 'near realtime' opsporingssysteem voor voedselgerelateerde ziekten en uitbraken mogelijk maken.

'Crowdsourcing'
Met behulp van datamining-technieken ontwikkelde Nsoesie een methode om voedselgerelateerde ziekten en uitbraken daarvan op te sporen en volgen. De methode wordt gevoed door berichten op sociale media als Twitter en bedrijfsbeoordelingssites als Yelp.com. Ze wilde vaststellen of de analyse van die berichten een aanvulling zou zijn op bestaande registratie- en meldsystemen voor voedselgerelateerde ziektegevallen. De bestaande systemen registeren namelijk maar een fractie van de 48 miljoen gevallen die zich in de VS jaarlijks voordoen. Dat komt omdat maar weinig mensen medische zorg zoeken of hun buikloopje en andere voedselvergiftigingen anderszins bij de autoriteiten melden.

Real-time monitoring
Nsoesie stelde met haar onconventionele dataminingsaanpak vast dat de meldingen in Yelp over voedsel waar mensen ziek van geworden waren (zoals kip, bladsla en schelpdieren) overeen kwamen met de officiële uitbraakrapporten van de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Die rapporten komen echter altijd achteraf. Nsoesie stelt dat haar alternatieve databronnen die tijdsvertraging doen verdwijnen, waardoor opsporing van ziekteveroorzakende bronnen gemakkelijk en sneller gaat en de rapportage over uitbraken vollediger wordt.

"Online reviews van eetgelegenheden bieden een unieke bron om ziekte-uitbraken te monitoren. Net als bij systemen om klachten te melden kunnen berichten over ziektegevallen via restaurantbeoordelingssites als 'early indicators' dienen en lokale gezondheidsautoriteiten tot gericht onderzoek aanzetten. Informatie uit zulke dicht op de actualiteit zittende datastromen kan helpen de traditionele monitoringssystemen om te bouwen naar vrijwel gelijktijdige monitoring", zegt Nsoesie op Science Daily.

Vorig jaar constateerde de stad New York ook al dat het analyseren van Yelp-postings anders onopgemerkt gebleven uitbraken aan het licht kon brengen.

Fotocredits: 'People Love Us On Yelp', Michael Dorausch
Dit artikel afdrukken