De avond werd gekenmerkt door een Doe-gevoel. Dat uitte zich in de gehele sfeer van een avond vol korte presentaties en interviews. Gespreksleider Felix Rottenberg haalde spontaan een inkoper van supermarktorganisatie PLUS op het podium. De super bleek zich sterk te onderscheiden in duurzaam. Twitter twijfelde en vond het een reclame-boodschap.

De gestelde vraag bleef onbeantwoord, hoewel de niet-lullen-maar doen-sfeer misschien een indicatie was voor de richting van het antwoord.

Urgenda's Sandra van Kampen riep op tot het platlopen van de deur bij Albert Heijn om daar Huismerk Hangop te kopen en te eisen dat de naam van de producent erop verschijnt. Het product blijkt nl. gemaakt door kleine zuivelaar De Natuurhoeve en respecteert een hoge mate van dierwelzijn, diergezondheid, landschappelijke eisen en bodembalans. Supers pakken dit soort producten op als de markt ervoor aantrekt - hangop is een opkomende niche - en bouwen ze uit met een goedkopere inhoud als ze echt gaan lopen. 'Het zou zonde zijn als de bijzondere inhoud dan weer van het schap verdwijnt', betoogde Van Kampen. 'De consument zal het aan de smaak niet merken, maar natuur en dieren zullen het wel merken'. De naam en inspanning van de boer en zuivelaar worden tenietgedaan door het private labelbeleid van de super, was de boodschap.

Volgens Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, moet het aandeel biologisch op de schappen omhoog. Grootschalig en dus in supers 'want', zo zei ze, 'ik heb geen tijd om ergens anders boodschappen te doen'.

Is dat nou revolutie? Dat vroegen verschillende twitteraars zich af. Volkskrantjournalist Mac van Dinther twitterde dat revolutie heel eenvoudig is: allemaal op de fiets naar kleine winkels, eten uit het seizoen en veel minder vlees. Maar hoe krijg je mensen zover, schreef hij er achteraan.

Tot slot van de avond interviewde Rottenberg Samuel Levie (YFM) en Eric Fischer (Food Center Amsterdam). Volgens Fischer zou de wereld beter worden als er meer ruimte zou komen voor het Midden en Klein Bedrijf. Die boodschap was aan het begin van de avond nadrukkelijk door Dick Veerman neergezet. Samuel Levie zei dat de avond onvoldoende was gegaan over het verbinden van de stad met zijn voedsel. Hij was afgelopen weekend met It's Food Stupid spreker Carolyn Steel door London gelopen die hem en zijn YFM Academy liet zien hoe de inrichting van de stad van oorsprong geheel werd bepaald door aanvoerroutes voor voedsel.

Het twitterverslag van de avond is hier te vinden. In de staart vindt een aardig gesprek plaats over logistiek. Naast MKB zou logistiek het andere cruciale antwoord zijn op het verduurzamen van de wereld. Zou dat dan het begin zijn van die Food Revolution, of is het zoals Van Dinther teleurgesteld twitte: 'oude wijn in nieuwe zakken'?
Dit artikel afdrukken