De Britse supermarkt Sainsbury's vroeg ruim 5.000 volwassen Britten naar hun manieren om te besparen op huishouduitgaven.

Het onderzoek bracht aan het licht dat 74% actief het licht uit doet als ze de kamer verlaten; 55% blijkt de verwarming lager te zetten. Bijna een derde (32%) bespaarde op energiekosten door de afgelopen jaren van energieleverancier te wisselen.

3% Britten 'schaamt zich' voor voedselverspilling
Verreweg de meeste Britten zien een veel meer voor de hand liggende manier om te besparen over het hoofd: minder eten weggooien. Het licht uitdoen en de verwarming lager zetten leveren het gemiddelde gezin £305 aan besparingen op. Dat is nog niet de helft van de £700 per jaar die datzelfde gezin aan voedsel weggooit. Dat komt doordat maar 3% van de ondervraagde Britten voedselverspilling 'erg' vindt en er zich voor schaamt. Eten weggooien hoort er gewoon bij voor de overgrote meerderheid.

'Waste less, save more'
Sainsbury's wil daar verandering in brengen door mensen zich bewust te maken van het geld dat ze kunnen besparen door minder eten weg te gooien. Vandaag komt de supermarktketen met de eerste 'waste less, save more'-advertentiecampagne, die huishoudens een helpende hand toesteekt bij het bewaren en besparen van eten. Mike Coupe, CEO van Sainsbury's, zegt het zo: "Voedselverspillen is de normaalste zaak van de wereld geworden, niemand kijkt je er op aan als je voedsel weggooit. Uit ons onderzoek blijkt dat mensen kostenbewust zijn en er hun best voor doen lampen uit te doen en op energie te bezuinigen. Maar ze zien nog altijd de veel grotere besparingen over het hoofd die te bereiken zijn door eenvoudigweg minder voedsel weg te gooien."
Dit artikel afdrukken