De eerste stap daarvoor is een financiële voorziening van $1 miljard dollar, waarmee projecten gericht op een duurzame en milieuvriendelijke voedselproductie ondersteund worden. Kickstart Food focust naast de voedselproductie (onder de naam Earth, met de nadruk op landherstel en bescherming van bossen) ook op het verminderen van voedselverspilling in de hele voedselproductieketen (Waste), het creëren van een meer stabiele en veerkrachtige voedsel- en landbouwsector (Stability) en de noodzaak voor gebalanceerde gezonde voeding voor iedereen (Nutrition). Het initiatief is opgezet als een open platform; Rabobank nodigt "stakeholders uit de gehele voedsel- en landbouwsector" uit zich bij het programma aan te sluiten.
Volgens Rabobanks CEO Wiebe Draijer past Kickstart Food binnen de missie van Rabobank: "Growing a better world together. [..] Met onze kennis, netwerken en financiële capaciteit kunnen we klanten verder motiveren en faciliteren in het zich eigen maken van een duurzamere manier om voedsel te produceren op wereldwijde schaal." Rabobank omarmt de UN Sustainable Development Goals en wil "voor 2050 bijdragen aan minstens 60% meer voedselproductie, met 50% minder ecologische footprint."
Met de voorziening van $1 miljard gaat de Rabobank subsidies verstrekken om "klanten in de de gelegenheid te stellen om op grote schaal te werken aan landherstel en de bescherming van bossen. Dit heeft een positief effect op hun risicoprofiel, wat leidt tot een makkelijkere toegang tot leningen," aldus de wereldwijde leider op het gebied van het financieren van voedselproductie. De bank adviseert daarbij ook nog over duurzame productiemethodes en bodemmanagement, meldt het persbericht.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Beloven dat er een oplossing komt voor de honger in de wereld gaat te ver, oordeelt de Reclame Code Commissie.
Het FD noemt het beestje bij de naam: "Rabobank geeft boeren in buitenland soepeler leningen".
Rabobank gaat landbouwprojecten in het buitenland 'financieerbaar' maken die dat nu vaak niet zijn. Leningen aan individuele boeren krijgen bijvoorbeeld een langere looptijd, of er worden garanties gegeven aan bedrijven die de producten van boeren afnemen.
Doel is dat een individuele boer geen extra kosten hoeft te maken om een hogere opbrengst te boeken met zijn grond, met ook nog eens lagere schadelijke gevolgen voor het milieu. [..]
Naast financiële middelen stelt de bank daarbij nadrukkelijk zijn netwerk en kennis ter beschikking, aldus Rabo-bestuurder Jan van Nieuwenhuizen [binnen de groepsdirectie onder meer verantwoordelijk voor 3.000 buitenlandse bedrijven in de voedingsmiddelensector]. De versoepeling van de voorwaarden betekent volgens de bestuurder niet dat de rendementen op deze leningen veel lager zullen liggen dan gemiddeld. 'Het moeten calculeerbare risico's zijn en verantwoorde rendementen.'
Mijn excuses! Veel te vaag als nieuwe kreet. Had ik niet moeten gebruiken. Een duidelijke generatie is het zeker niet, het is eerder een generatie van producten die belooft dat we met high tech renewable recyclables ook nog die romantische wereld kunnen bewaren, cq. sterker ontwikkelen. Die schuurt ook, polyfaced. Het is aanbod en het wordt - denk ik - behoorlijk breed gewaardeerd omdat het best lekker weghapt.
Nog toegevoegd: dat klopt dus wel een beetje met wat JP hieronder zei. Van alles willen zijn voor iedereen, ook dat wat je niet kunt zijn.
Ik sluit me aan bij de vraag van Aart aan Dick. Er komen de laatste jaren heel wat generaties voorbij in opiniestukken en toekomstscenario's, maar de Tesla-generatie, daar had ik nog nooit van gehoord. Internet ook niet: 0 (nul) hits. Over welke leeftijdsgroep heb je het hier, Dick?
Dick #5, op zich betekent mijn wantrouwen niet zoveel, want het is persoonlijk. Jan Peter treft goed wat ik bedoel met de verschillende gezichten van de Rabobank. In marketingtermen: Rabobank heeft een positioneringsprobleem. (Analyse gebaseerd op persoonlijke bevindingen.)
Maar los daarvan verbaast het me dat Rabobank een op zichzelf mooi initiatief presenteert in een ordinaire reclamecampagne. Purpose marketing is een trend, maar Pepsi leerde ons dat het een uiterst gevoelig terrein is.
Het is me niet helemaal duidelijk wie je met de Tesla-generatie bedoelt. Ik weet wel dat er een groeiende groep is die moeiteloos door bullshit heen prikt. Een groep die door meerdere generaties heen gaat. En of die groep zo'n filmpje slikt als koek waag ik te betwijfelen.