Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


In de tuin van het Elysée, de Franse presidentiële residentie, staat sinds een week een kippenren met daarin twee legkippen, Agathe en Marianne. Tijdens het bezoek van president Emmanuel Macron aan de recent gehouden Salon de l'agriculture, betoonde Macron zich een kippenliefhebber. Yves de La Fouchardière, directeur van de Coopérative des poulets de Loué, vertelt: "Ik stond op de Loué-stand toen Macron langskwam. Hij maakte een praatje en ik liet hem een kuiken zien en daarna een kip. Uit zijn lichaamstaal bleek dat hij bijzonder geïnteresseerd was in onze kip, dus toen heb ik hem er eentje cadeau gedaan, voor zijn verse eitje bij het ontbijt. Hij pakte de kip onmiddellijk aan."

Die beelden zijn uitgebreid op de sociale media gedeeld. Op een vervolgfilmpje is te zien hoe de kippen in hun ren geïnstalleerd zijn, onder toeziend oog van de president en zijn hond. Prachtige reclame, voor de scharrelkippensector-met-een-merk die - in tegenstelling tot andere Franse landbouwactiviteiten - niet veel te klagen heeft.



De kippenhouders van de Coopérative des fermiers de Loué, een al 60 jaar geleden in het leven geroepen 'label rouge' kwaliteitsmerk, hebben een goed inkomen. De 1.100 vleeskippenhouders en 250 legkippenhouders realiseerden vorig jaar een omzet van €300 miljoen en €10 extra winst door hun merk. Uit de omzet kunnen ze hun kosten en inkomen dekken omdat ze niet meer produceren dan de markt kan opnemen. Daarnaast krijgen ze de helft van de merkwinst.

Hun 'geheim'? Vleeskippen die 90 dagen oud mogen worden (tegen 35 voor een normaal 'ploffend' vleeskuiken), GMO-vrij voer, langjarige contracten met leveranciers en aandacht voor dierenwelzijn, een wens die steeds sterker leeft bij consumenten. De kippen moeten nu al een beschutte buitenuitloop hebben, "daarom hebben we 1.800 kilometer heg aangeplant en meer dan 1 miljoen bomen", aldus La Fouchardière. Ook werkt zijn coöperatie aan een oplossing voor het aloude probleem van het vergassen van mannelijke eendagskuikens; die leggen immers geen eieren. "Koop het broertje van de hen", wil La Fouchardière consumenten gaan leren. Daar zit minder vlees aan, maar ze smaken verfijnder dan een gangbare vleeskip. Op dat punt loopt Nederland een beetje voor met 'de meest dier-, mens- en milieuvriendelijke legkippenstal' ter wereld en het Kipster-haantje dat zelfs alle lof kreeg van Wakker Dier. Van het vlees worden haanburgers gemaakt die te koop zijn bij Lidl. Op het Elysée staan die voorlopig nog niet op het menu.
Dit artikel afdrukken