Dat is dierenwelzijnsorganisaties een doorn in het oog. Wakker Dier is dan ook opgetogen dat juist discountsuper Lidl als eerste supermarkt in Nederland leghaantjes in de schappen legt.

In een persbericht zegt Wakker Dier blij: Lidl gaat als eerste supermarkt hanenvlees verkopen van legkippen. Normaal worden de broertjes van legkippen direct uit het ei vergast omdat ze geen eieren leggen. Wakker Dier beloont Lidl met een positieve radiospot voor deze dierenwelzijnsprimeur. De legkippen gaan vanaf deze zomer eieren leggen op een nieuwe boerderij, genaamd Kipster. Zowel het vlees van de Kipster ‘leghaantjes' als de Kipster eieren liggen vanaf oktober in het schap bij Lidl. De eieren dragen 3 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming. Wakker Dier is blij: “Het is absurd dat we aan de ene kant miljoenen kuikens fokken voor vlees, en aan de andere kant kuikentjes weggooien omdat ze minder opleveren. We zijn trots op Lidl dat zij deze duurdere haantjes gaan verkopen. Dat er maar veel supermarkten mogen volgen.”

In het Limburgse Castenray bouwt pluimveehouder Ruud Zanders momenteel de eerste Kipster-stal. Zanders wil het milieu-, mens- én diervriendelijkste supermarkt-ei van Nederland produceren. Maar ook voor de haantjes wilde hij een oplossing vinden. 'Leghaantjes' zijn economisch niet rendabel omdat ze langzaam groeien en geen eieren leggen. "Je laat toch geen dieren geboren worden om ze meteen dood te maken? Daarnaast leveren haantjes gewoon goed vlees. Omdat ze langzamer groeien en meer spieren hebben dan vleeskuikens, heeft hun vlees een stevigere bite", zegt Zanders in het AD.

'Boervriendelijk'
De Kipsterstal is ontworpen met de nieuwste technieken op het gebied van milieu. De legkippen kunnen zowel in een buitentuin als een binnentuin naar buiten. In de binnentuin wordt het fijnstof afgevangen zodat "niet alleen de omgeving bijvoorbeeld van een lagere fijnstof-uitstoot geniet, ook de kip zelf", aldus Wakker Dier. De eieren krijgen dan ook 3 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming. Wakker Dier roemt ook de 'boervriendelijkheid', omdat Kipster en Lidl onderling een contract hebben gesloten waar de boer goed aan kan verdienen.

Radiospot
Om Lidl te belonen zal Wakker Dier in oktober, als de Kipster-eieren en haantjes in de winkels liggen, een radiospot uitzenden. "Wakker Dier hoopt zo een steentje bij te dragen om de stap van Lidl een succes te maken, zodat vele andere supermarkten zullen volgen".

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Smaak en duurzaamheid
Haantjes gelden van oudsher als een delicatesse en smaken daadwerkelijk heel anders dan de vleeskip waar we aan gewend zijn geraakt. Ze zijn niet duurzamer omdat het vleesrendement van het voer aanmerkelijk beperkter is. Foodlog schreef daar eerder over naar aanleiding van een haantjes-proeverij voor de Nederlandse pers.
Dit artikel afdrukken