Supermarktketen Plus 'doet er een schepje bovenop'. De nieuwe ambitie is te verwezenlijken door een betere prijsperceptie bij de klant te creëren, in combinatie met een verhoging van de kwaliteit van het personeel, de winkels en het assortiment. Dat zegt algemeen directeur Jan Brouwer in een interview met het FD.

Verbetering prijsimago door Briljant-formule
Het geheim: Lagere prijzen voor groenten, vlees en een deel van de houdbare producten, een volle actie-agenda, 'actiestraten' in de winkel én afstemming op de lokale concurrentie
Brouwer zegt dat Plus zijn prijsimago moet verbeteren. Dat wil de supermarktketen bereiken door het prijswapen in te zetten, ingebed in een nieuwe formule. Plus test momenteel in 5 winkels de nieuwe 'Briljant-formule' uit. Lagere prijzen voor groenten, vlees en een deel van de houdbare producten, een volle actie-agenda, 'actiestraten' in de winkel én afstemming op de lokale concurrentie leiden volgens Brouwer tot hogere verkoopcijfers die de krappere marges ruimschoots compenseren.
Financieel directeur Marcello Iacono illustreert dat met cijfers: Briljant-winkels 'halen het eerste jaar gemiddeld 10% meer omzet. [..] Ook vestigingen die bij de ombouw niet groter worden, verkopen volgens hem 7 tot 8% meer. En het jaar erna is de omzet opnieuw 5% hoger', aldus Iacono in het FD.

Sterke groei boven marktgemiddelde
De eerste drie maanden lieten een omzetgroei van 6% zien, waar de markt uitkwam op 2,2%
De ambities van Plus komen niet uit de lucht vallen. Vorig jaar wist de supermarktketen van zelfstandige ondernemers al een sterke groei te realiseren. Bij de presentatie van de jaarcijfers woensdag bleek dat Plus in 2014 zijn verkopen met 3% zag groeien en voor het eerst boven de € 2 miljard is uitgekomen. De markt bleef steken op een groei van 0,8%. Ook het marktaandeel van Plus nam toe, tot 6% volgens Plus.
Bovendien groeit Plus in 2015 net zo hard door. "Plus doet het in de concurrerende markt waarin we opereren beter dan ooit", zei algemeen directeur Jan Brouwer in Boerderij. De eerste drie maanden lieten een omzetgroei van 6% zien, waar de markt uitkwam op 2,2%.

Internetwinkel plus afhaalpunten
Plus richt zich ook op het internetkanaal. Binnen 2 maanden komt er een nieuwe internetwinkel. De webwinkel moet extra omzet gaan genereren, doordat er een ruimer assortiment wordt aangeboden. "E-commerce is nu 2% van de omzet", zegt Iacono in het FD. "'Dat moet groeien naar 5% in twee tot drie jaar."
Brouwer gelooft niet dat internetbestellen-en-thuisbezorgen een rendabel concept is. Daarom kiest Plus voor afhaalpunten in de stenen winkels. In 2015 komen er 100 boodschappenophaalpunten, in 2016 komen er nog 50 bij. Daarmee biedt Plus een volwaardige dienst aan, zoals je van 'de beste service-supermarkt van Nederland' mag verwachten.

Fotocredits: 'Plus supermarket', bertknot
Dit artikel afdrukken