Verbetering prijsimago door Briljant-formule
Het geheim: Lagere prijzen voor groenten, vlees en een deel van de houdbare producten, een volle actie-agenda, 'actiestraten' in de winkel én afstemming op de lokale concurrentieBrouwer zegt dat Plus zijn prijsimago moet verbeteren. Dat wil de supermarktketen bereiken door het prijswapen in te zetten, ingebed in een nieuwe formule. Plus test momenteel in 5 winkels de nieuwe 'Briljant-formule' uit. Lagere prijzen voor groenten, vlees en een deel van de houdbare producten, een volle actie-agenda, 'actiestraten' in de winkel én afstemming op de lokale concurrentie leiden volgens Brouwer tot hogere verkoopcijfers die de krappere marges ruimschoots compenseren.
Financieel directeur Marcello Iacono illustreert dat met cijfers: Briljant-winkels 'halen het eerste jaar gemiddeld 10% meer omzet. [..] Ook vestigingen die bij de ombouw niet groter worden, verkopen volgens hem 7 tot 8% meer. En het jaar erna is de omzet opnieuw 5% hoger', aldus Iacono in het FD.
Sterke groei boven marktgemiddelde
De eerste drie maanden lieten een omzetgroei van 6% zien, waar de markt uitkwam op 2,2%De ambities van Plus komen niet uit de lucht vallen. Vorig jaar wist de supermarktketen van zelfstandige ondernemers al een sterke groei te realiseren. Bij de presentatie van de jaarcijfers woensdag bleek dat Plus in 2014 zijn verkopen met 3% zag groeien en voor het eerst boven de € 2 miljard is uitgekomen. De markt bleef steken op een groei van 0,8%. Ook het marktaandeel van Plus nam toe, tot 6% volgens Plus.
Bovendien groeit Plus in 2015 net zo hard door. "Plus doet het in de concurrerende markt waarin we opereren beter dan ooit", zei algemeen directeur Jan Brouwer in Boerderij. De eerste drie maanden lieten een omzetgroei van 6% zien, waar de markt uitkwam op 2,2%.
Internetwinkel plus afhaalpunten
Plus richt zich ook op het internetkanaal. Binnen 2 maanden komt er een nieuwe internetwinkel. De webwinkel moet extra omzet gaan genereren, doordat er een ruimer assortiment wordt aangeboden. "E-commerce is nu 2% van de omzet", zegt Iacono in het FD. "'Dat moet groeien naar 5% in twee tot drie jaar."
Brouwer gelooft niet dat internetbestellen-en-thuisbezorgen een rendabel concept is. Daarom kiest Plus voor afhaalpunten in de stenen winkels. In 2015 komen er 100 boodschappenophaalpunten, in 2016 komen er nog 50 bij. Daarmee biedt Plus een volwaardige dienst aan, zoals je van 'de beste service-supermarkt van Nederland' mag verwachten.
Fotocredits: 'Plus supermarket', bertknot
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Zullen we de titel beste servicesupermarkt 's overlaten aan de klant. Het zou de sector sieren als zij zelf met een programma hiervoor komen.
Dat is wel begrijpelijk. Voor C1000-franchisenemers is Plus denk ik een aantrekkelijke formule. Volgens mij botert het al langer niet zo goed tussen een groep C1000-ondernemers en Jumbo. Kan me voorstellen dat ze van het Jumbo-juk afwillen.
Op zich zou Plus zich daarmee wel kunnen onderscheiden, een 'lossere' formule met veel ruimte voor de ondernemer. Onze plaatselijke Albert Heijn onderscheidt zich positief van de concurrerende supermarkten (Jumbo, Lidl, Nettorama) door de betrokkenheid van de ondernemer bij de gemeenschap. Veel lokale initiatieven ondersteunen, samenwerking met lokale ondernemers (zoals de dorpsbakkerij, de aspergeteler) en verenigingen. Het werkt. Bij Jumbo staat ieder half jaar een nieuwe bedrijfsleider, zo lijkt het. Geen toegewijde ondernemer. Gewoon iemand die aangestuurd wordt en doet wat van hem gevraagd wordt. Dat verschil voel je.
Succes maakt aantrekkelijk. Dat blijkt nog maar eens uit het verhaal van Plus. In Distrifood (de printeditie die dit weekend verschijnt) gaat Brouwer in op het gerucht dat hij 'uit zou zijn' op de locaties waar nu een C1000 staat. 'Integendeel. Plus jaagt niet op C1000-winkels', zegt de baas van de supermarktketen. 'Wij worden juist benaderd door veel C1000-ondernemers die willen overstappen naar Plus.'
Dat willen ze omdat Plus het zo goed doet, omdat ze zelfstandig ondernemer willen blijven en omdat Brouwer zelf een C1000-achtergrond heeft. 'De mensen weten wat ze aan je hebben', zegt hij. Om daar aan toe te voegen dat het in de praktijk niet gemakkelijk en vaak zelfs niet haalbaar is om van formule te wisselen.
Wat is dat? De beste supermarkt? Onduidelijke ambitie. En zo te zien gaat de beste zijn ook hier over zoveel mogelijk marktaandeel verkrijgen door zo veel mogelijk de prijzen te drukken.