Supermarktorganisatie PLUS start met een pilot waarin transparante, lagere prijzen worden getest in hun effect op 'vollere' klanten.

Einde maken aan 'duur' imago
Vijf winkels, waarvan de eerste in Huizen, krijgen digitale prijzenborden die duidelijk maken dat PLUS voortdurend zijn prijzen naar omlaag aanpast om niet duurder te zijn dan zijn concurrenten. Dat gebeurt voor vlees, vleeswaar en groenten en fruit.
De super zegt niet op prijs van concurrenten te hoeven winnen. Het gaat goed met de super. Hier en daar zouden PLUS-winkels echter wat meer 'gas willen kunnen geven op de prijsperceptie' van hun formule. Er zijn klanten die denken dat PLUS duur is; door te laten zien dat PLUS steevast ook goedkoper is gaan ze meer bij PLUS kopen als ze zich daar thuisvoelen. Zo krijgt PLUS klanten die minder op prijs shoppen en meer van hun totale boodschappenlijstje bij PLUS halen. In vakjargon heten zulke klanten 'vol'.

Pilot
De pilot is bedoeld om in de werkelijkheid te ontdekken hoe klanten echt op dergelijke prijsaanpassingen reageren. Simulaties laten zien dat ze goed uit kunnen pakken, maar alleen de werkelijkheid kan laten zien wat er echt gebeurt. PLUS is vooral benieuwd of het effect van een lagere marge op een aantal producten wordt goedgemaakt door het kweken van vollere klanten.

Fotocredits: PLUS
Dit artikel afdrukken