Supermarkten verleiden consumenten onnodig lang. Stop met het verkopen van chocolade-eieren in de maanden voor Pasen. Dat vindt de Britse Royal Society for Public Health. Het is niet goed voor de volksgezondheid. De paaseieren zijn niet alleen vroeg, ook in Nederland, maar ook heel groot. En ze komen in nieuwe smaken met veel suiker.

De verkoop van chocolade paaseitjes startte maar liefst 111 dagen voor Pasen
In een aantal Britse winkels lag de paaschocolade al direct na Kerst in het schap. Nederlandse winkeliers volgden in de weken daarna. Nu Pasen laat valt, nemen ze een wel heel lange periode om de consument alvast te verleiden met het volgende feest. RTL rekende het voor: in Nederland startte de Action van oud Albert Heijn-directeur Sander van der Laan op 31 december al met de verkoop van chocolade paaseitjes, maar liefst 111 dagen voor Pasen dat dit jaar op 21 en 22 april valt.

Paasgerelateerd
Paastraktaties liggen te vroeg in de supermarkt, vinden bijna 4 op de 5 Britten. Ze zijn niet alleen verleidelijk voor volwassen. Ouders merken dat hun kroost al vroeg begint te zeuren. Dat blijkt uit een opiniepeiling van de Britse gezondheidswaakhond Royal Society for Public Health (RSPH), schrijft The Independent. Met nog meer dan 3 weken te gaan tot Paaszondag heeft de helft van de Britse volwassenen al minstens één paasgerelateerde chocoladetraktatie gekocht en gegeten.

De RSPH roept op te stoppen met de verkoop van paaschocolade in de maanden voor Pasen. “Het zijn onnodige verleidingen in een land dat kreunt onder een obesitasepidemie,” zegt Shirley Cramer van de RSPH. Zij snapt dat speciale gelegenheden zoals Pasen een tijd van verwennerij zijn. “Maar als supermarkten serieus zijn met het aanpakken van de obesitasepidemie, dan moeten ze ook hun marketingstrategie veranderen in het belang van de volksgezondheid.”

Maximum
Naast de ophef over het vroege tijdstip dat de chocolade-eieren in de schappen liggen, maken de Britten ook een punt van de grootte van de eieren. Zoetwarenfabrikant Cadbury verkoopt bijvoorbeeld een paasei dat 330 gram suiker bevat. Dat is het equivalent van 17 dagen maximale suikerinname, schrijft de DailyMail. Voor kinderen tussen de 4 en 6 jaar adviseert Public Health England namelijk een maximum van 19 gram suiker per dag. Voor kinderen tot 10 jaar geldt de aanbeveling van niet meer dan 24 gram suiker en voor volwassenen een maximum van 30 gram suiker per dag. Volgens de fabrikanten is het natuurlijk niet de bedoeling dat je zo’n groot paasei in een keer helemaal opeet.

Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Grote paaseieren vormen een echt risico voor onze gezondheid
Maar krijg consumenten maar eens zover om na een paar hapjes te stoppen. De verleiding die leidt tot bovenmatigheid kan bij kinderen schade aanrichten, waarschuwt het Britse National Obesity Forum. “Grote paaseieren vormen een echt risico voor onze gezondheid.”

Paaseitjesonderzoek
In de periode rond Pasen eten Nederlanders gemiddeld 47 paaseitjes, bleek in 2016 uit het Grote Paaseitjesonderzoek van Hema.

Er komen steeds meer verschillende smaken bij om ons te verleiden. Het is opletten geblazen bij de paaseieren met speciale vullingen, zoals discodip, gin-tonic, tompouce, cheesecake en knettersuiker. Deze bevatten een stuk meer suikers en calorieën, waarschuwt het AD.

Een discodipeitje van de Hema bevat bijvoorbeeld 73 kilocalorieën, een melkeitje van Albert Heijn 'maar' 39. Speciale eitjes zijn vaak iets groter van formaat en daarom calorierijker. Neem dus maar gewoon zo'n kleintje.
Dit artikel afdrukken