Volgens de organisatie gaat van de €1,16 die een pakje zwarte thee in Nederland gemiddeld kost, €0,97 naar supermarkten en handelaren en komt €0,03 bij de arbeiders op theeplantages terecht. "Deze scheve verdeling is niet te uit te leggen als je je realiseert dat de mensen aan het begin van de voedselketen niet eens voldoende eten kunnen kopen om hun familie te onderhouden," zegt Franck. "Supermarkten moeten hun macht en invloed inzetten zodat deze arbeiders een leefbaar loon betaald krijgen."
In Groot-Brittannië krijgen de supermarktketens Aldi, Asda, Lidl, Morrisons, Sainsbury en Tesco een vergelijkbare veeg uit de pan. De Britse Lidl scoort het slechtst, Tesco het best. Volgens het British Retail Consortium (de evenknie van het Nederlandse CBL) zijn de Britse supermarktketens gespitst op het aanpakken van wantoestanden: "Supermarkten in het Verenigd Koninkrijk zijn koplopers in de acties die gericht zijn op het verbeteren van het leven van de miljoenen mensen over de hele wereld die bijdragen aan de retail supply chain. Onze leden werken hard aan het aanpakken van bestaande onrechtvaardigheden en blijven samenwerken met ngo's, bedrijfsgroepen en de overheid aan deze belangrijke kwestie."
Behind the barcodes
Oxfam Novib lanceerde een jaar geleden de campagne Behind the Barcodes. Deze zomer kregen de 5 grootste Nederlandse supermarktketens al een dikke onvoldoende toebedeeld. Albert Heijn scoorde met een 1,7 nog het best. Niet alleen de Nederlandse supermarkten schieten tekort op het gebied van mensenrechten, arbeidsomstandigheden en transparantie bij hun toeleveranciers. Oxfam Novib deelde aan 16 supermarktketens in Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië en de VS alleen maar onvoldoendes uit.
'Geïrriteerd'
PLUS (al vijf jaar op rij de meest duurzame supermarktketen van ons land) en koepelorganisatie CBL konden zich niet vinden in het rapport. "Ten onrechte wordt weer een negatief beeld geschetst over supermarkten. Dat doet geen recht aan de aanpak van Nederlandse supermarkten op het vlak van Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) voor betere sociale werkomstandigheden voor medewerkers op productiebedrijven in ontwikkelingslanden," reageerde het CBL toentertijd.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lidl kroop in de pen en schreef een verweer.
"Wij streven naar verbeteringen van arbeidsnormen in onze toeleveringsketens en naar meer transparantie over arbeidsomstandigheden," citeert Distrifood. "In de afgelopen jaren zijn er een aantal belangrijke stappen gezet, zoals de publicatie van ons mensenrechtenbeleid, onderdeel van onze aanpak ‘Corporate Due Diligence. [..] Hoewel we niet geloven dat de scorekaart een volledig beeld schetst over de vooruitgang die wordt geboekt door Lidl Nederland, erkennen we dat er nog stappen gemaakt moeten worden."
Lidl zegt in dialoog te blijven met Oxfam en samen met betrokken ketenpartijen en partners verdere verbeteringen in te ketens te stimuleren.