Wakker Dier nodigde boeren uit om mee te protesteren tegen de kiloknaller. Wij hier - die zelden boer zijn - hadden het erover en zagen er misschien nog wel wat in. Een opmerkelijk stuk van varkenshouder Gerard Groot Koerkamp over het onderwerp verscheen gisteren in het Agrarisch Dagblad.

Ik ben vooral benieuwd hoe de consumenten van foodlog.nl reageren op de laatste zin waarin Groot Koerkamp zegt dat vlees misschien wel niet te goedkoop is, maar dat de prijs van kattenvoer veel te hoog is.

Snapt boer Groot Koerkamp het niet of snappen wij iets niet?

Het hele stuk: Verbazingwekkend is het hoeveel aandacht de laatste jaren een kleine groep vegetariërs verenigd in diverse groepen, waaronder Wakker Dier, heeft gekregen. Een kleine groep uit de samenleving bepaalt waar de vleesetende consument op moet letten bij de aankoop van vlees.

Onthutst was ik hoe de acties van Wakker Dier niet scherp werden veroordeeld door onze belangenorganisaties zoals LTO, maar bijna een warm hart werden toegedragen omdat zij vecht voor een eerlijke prijs. Naar mijn mening is er maar een eerlijke prijs namelijk achter de achterdeur van de stal, bepaald door vraag en aanbod. Deal is een deal en de koper mag het voor elke prijs verkopen.

Met acties met kiloknallers proberen de supermarkten de omzet te vergroten om zodoende meer winst te maken, waardoor zij eigenlijk een grotere waarde aan ons product toekennen. Tevens zal door reclame-acties de verkoop van vlees worden gestimuleerd, waardoor de vraag toeneemt dus ook de prijs.Luisteren naar de vegetariërs (Wakker Dier) betekent het aangaan van grote risico’s. Het is ook helemaal onze doelgroep niet. Hun doelstelling is het eten van geen of minder vlees. Zie de invoering van het verdoofd castreren. Vroeger konden we in 8 seconden een big castreren, een minuut later dronken ze weer bij de moeder. Nu moet eerst de keel van de big worden dichtgeknepen en daarna moet hij alsnog worden gecastreerd. Het is eigenlijk het paard achter de wagen spannen. Deze zeer dieronvriendelijke methode is in samenwerking met onze belangenorganisaties ons door de keel gestampt.

Als boeren meewerken aan anti-reclamespotjes van Wakker Dier, werken ze in feite mee aan een lagere prijs voor onze dieren omdat zij de afzet van vlees terroriseert. Laten we ons alstublieft niet bemoeien met hoe je vlees moet verkopen, want niet wij maar de retail moet onze producten aan de man brengen.

Als een kleine groep mensen de belangen van een grote groep tevreden consumenten, producenten en retail – die niks fout doet – schade toebrengt, zonder dat zij zelf deelneemt aan het consumptiepatroon, dan vind ik dat chantage!

Misschien is de prijs van het kattenvoer waar de prijs van vlees mee vergeleken wordt wel veel te hoog.






Dit artikel afdrukken