Jumbo kocht in 2012 C-1000. De winkels waar C-1000 op de gevel stond, moesten allemaal worden omgebouwd tot Jumbo's. Dat is een hele klus, die het bedrijf in snel tempo klaart. Daarom opent het soms meerdere Jumbo-vestigingen per week. Dat is nodig om de schaalvoordelen van de overname waar te maken. Volgens Jumbo moet de ombouwoperatie medio 2015 helemaal zijn afgerond.

Vertraging in zicht
Vanuit betrokken supermarktondernemers klinkt een afwijkend geluid. Het FD citeert een aantal C1000-franchisenemers die vraagtekens zetten bij deze doelstelling. Volgens hen heeft Jumbo de weg van de minste weerstand gekozen en eerst de 'makkelijke' vestigingen omgebouwd. De 'moeilijkste' vestigingen moeten nu nog aan de beurt komen. Dat betreft dan bijvoorbeeld 'kleine zaakjes die Jumbo na de overname van Super de Boer verkocht aan C1000, omdat ze er geen brood in zagen. Die zijn nu alsnog in hun bezit gekomen', of 'filialen die dicht bij een andere, vaak grotere Jumbo zitten, of locaties met traditioneel lage omzetten'.

Omzetderving en bedrijfscultuur schrikken af
Omdat ombouw altijd omzet kost en de markt al fors onder prijsdruk staat, zeggen de betrokken franchisenemers eigenlijk liever C1000 te willen blijven. "Als je je winkel wilt behouden, moet dat tegen Jumbo's voorwaarden. Teken je daarvoor, dan weet je dat je de komende tien jaar geen stuiver verdient aan je winkel. Het enige alternatief, de winkel verkopen, kan alleen als je akkoord gaat met een krankzinnig laag bod van Jumbo. Andere opties zijn er gewoon niet', citeert het FD een ingewijde. Ook de cultuur van het familiebedrijf Jumbo zou de klagende supermarktondernemers afschrikken.

Jumbo werpt verhaal ver van zich
Jumbo stelt in een reactie: "Jumbo herkent zich totaal niet in het verhaal en neemt hier nadrukkelijk afstand van. Het is bovendien niet onze policy om inhoudelijk te reageren op verhalen met aannames van louter onbekende en anonieme bronnen. We kunnen enkel melden dat de integratie van C1000 goed op schema ligt en de naar Jumbo omgebouwde winkels gemiddeld ruimschoots de geplande omzetniveaus behalen. Het overleg met de franchisenemers, zowel collectief als individueel, verloopt constructief en op basis van wederzijds vertrouwen. Voor het bepalen van de prijzen van winkels zijn standaard rekenregels overeengekomen en is een arbitrage mogelijk met bindende uitspraken. Wij zien de afronding van de integratie van C1000 binnen Jumbo dan ook met het volste vertrouwen tegemoet."

Fotocredits: lmgweb.nl
Dit artikel afdrukken