Je kunt al via internet bestellen en je aankopen door een pakket- of transportservice laten bezorgen. Je kunt je aankopen ophalen op de plek of tijd die jou het beste uitkomt bij een zogenaamd pick-up point. Maar je kunt ook, met ingang van volgend jaar, een 'pakjesbus' in je voortuin zetten.

Pakjesbezorger DHL heeft de Parcelbox al uitgebreid getest in Duitsland. "We moeten af van het idee dat de bezorgdienst wel even zal vertellen wanneer je online bestelling bij jou wordt afgeleverd en dat je dan thuis moet zijn", zegt woordvoerder Ewout Blaauw van DHL in het AD.

Dit najaar al
Met de toenemende populariteit van webwinkelen en laten bezorgen (uit onderzoek blijkt dit eerste kwartaal ruim 20% van alle consumentenbestedingen via webwinkels gelopen te zijn) is het geen wonder dat de haal- en brengmogelijkheden zich in snel tempo ontwikkelen. DHL komt nog dit najaar met pakjesautomaten, andere leveranciers experimenteren met onbemande afhaalcentra en afhaalkluisjes en de pakketpunten 'schieten als paddenstoelen uit de grond'.

Voor supermarkten is het idee van Pick-Up Points al langer vertrouwd, al dan niet gekoppeld aan een winkel, of, zoals in Frankrijk, gewoon op een parkeerterrein. Het wachten is eigenlijk op de eerste super die afleverkoelkastjes gaat plaatsen, zodat je ook je vers geleverd kunt krijgen zonder dat je daarvoor thuis hoeft te zijn. Je moet alleen wel een voldoende grote voortuin hebben en niet op een flat wonen voor al dat bezorggemak.
Dit artikel afdrukken