Pieter Pot bezorgt boodschappen in glazen weckpotten - verpakkingsvrij - thuis. Tot voor kort alleen ‘s avonds en in het weekend in Rotterdam. Vanaf nu ook landelijk.

Het Nederlandse publiek leerde Pieter Pot kennen als PuurBezorgd. “Een overblijfsel van een studieproject”, vertelt mede-oprichter Jouri Schoemaker. Maar bij nader inzien vonden de oprichters de naam PuurBezorgd toch te activistisch klinken en daarom niet passen bij de doelgroep van de Rotterdamse start-up. Samen met Martijn Bijmolt wil Schoemaker namelijk de gemiddelde consument bedienen, die gemakkelijke stapjes neemt om duurzamer te leven. “Pieter Pot is luchtig en blijft beter hangen”.

Verandering van strategie
Eerst één stad veroveren en daarna stad voor stad uitbreiden. Bijmolt en Schoemaker waren van plan Nederland te veroveren met de ‘Picnic-strategie’. Daar zijn ze deels van teruggekomen. “Daarvoor is ons assortiment toch te beperkt. Klanten moeten voor de rest van hun boodschappen alsnog naar andere retailers. Ook is onze doelgroep relatief klein”, legt Schoemaker uit. Het uitbreiden van het assortiment kost tijd en geld. “Daarom breiden we eerst geografisch uit.”

Hoe meer klanten, hoe meer impact. Zo helpen we de wereld naar wat minder plastic
Aan de landelijke uitrol ging een succesvolle crowdfundingscampagne vooraf. In vijf dagen bereikte de start-up het doelbedrag van €150.000. In totaal haalde Pieter Pot ruim €293.000 op. Daarbovenop ontvingen Schoemaker en Bijmolt ook nog een subsidie van €112.000 van de gemeente Rotterdam.

Hamsterwoede
Het idee was om landelijk live te gaan rond begin mei. Tot de coronacrisis om de hoek kwam kijken. “Die bracht het een en ander in versnelling”. De afgekondigde maatregelen en daaropvolgende hamsterwoede zorgde voor een meer dan verdubbeling van de wachtlijst naar 7.500 adressen. Bestaande klanten bestelden ook meer en vaker. “We zagen een enorme vraag ontstaan. Voor online bestellingen moesten consumenten al snel twee of drie weken wachten op hun boodschappen. Daar kunnen wij ook bijspringen, dachten we, en zo meer mensen bedienen.”

Pieter Pot begint de uitrol in Brabant en Limburg, de regio’s die het hardst getroffen zijn door corona
De afgelopen twee weken is het team bij Pieter Pot dag en nacht in touw geweest om de landelijke levering te vervroegen. “Gelukkig hebben we tot nu toe alle challenges die erbij kwamen kijken overwonnen. Alle partners zijn vooral behulpzaam.”

Zo werkt het bedrijf sinds kort samen met de sociale werkplaats Stroomopwaarts. Getrainde en gecertificeerde mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vullen de duizenden potten, maken ze schoon en doen het orderpicken. Dat was tenminste het idee. Corona maakte van de sociale werkers een risicogroep en dus ging de sociale werkplaats dicht. Speciaal voor Pieter Pot mochten de deuren weer open, al moesten Bijmolt en Schoemaker wel zelf ook menskracht leveren naast de al aanwezige managers. “Met het bijkomende voordeel dat we zo een groep mensen aan een bijbaantje helpen die door bijvoorbeeld de gesloten horeca tijdelijk thuis zitten.”

Impact
De afgelopen maanden kochten 2.000 klanten een startpakket. Die startpakketten gaan nu de deur uit. Dinsdag 14 april bezorgt PostNL Food de boodschappen als eerste in Breda, 2 dagen later de volgende regio en dat gaat zo door totdat iedereen zijn startpakket binnen heeft. Pieter Pot rolt bewust als eerste uit in Brabant en Limburg, de regio’s die het hardst getroffen zijn door corona. Als elke regio ‘unlocked’ is, komen de mensen van de wachtlijst aan de beurt.

CO2
PostNL neemt de levering van de boodschappen voor zijn rekening. “Dat gebeurt in de avonduren en de bezorger neemt meteen de lege potten weer mee terug.” Zo is het mogelijk om heel Nederland te bedienen, ook mensen in de ‘middle of nowhere’. Kan dat dan nog steeds uit? “Zelfs bij bezorging door een niet-elektrisch busje van PostNL is je CO2-voetafdruk lager dan bij boodschappen doen in de supermarkt om de hoek. Ook al zitten de producten in de winkel in gerecycled karton. Het blijkt dat recyclen enorm veel impact heeft.” Daarbij is PostNL bezig zijn vloot te verduurzamen met onder meer elektrische bakfietsen in de stad. “Wij hopen dit als Pieter Pot verder te stimuleren.”

Gaan de weckpotten 15 keer in de rondte, dan is de balans al positief. Kijk je naar bierflesjes, dan gaan ze uit van een rondgang van 40 keer per huishouden per jaar
Het bedrijf liet door een extern bureau een levenscyclusanalyse (LCA) doen. Volgens de berekeningen is de gemiddelde potentiële besparing 225 kg CO2 per huishouden per jaar. “Gaan de weckpotten 15 keer in de rondte, dan is de balans al positief. Kijk je naar bierflesjes, dan wordt uitgegaan van een rondgang van 40 keer. Daarbij: weckpotten zijn enorm sterk. Het aantal potten dat we tot nu toe uit het circuit haalden is op twee handen te tellen.”

Verpakkingsvrije supers bleken niet succesvol genoeg, hoe gaan jullie het wel redden?
“Wij willen een zo groot mogelijke impact maken met groei als middel.” Het is de commerciële mindset van Bijmolt en Schoemaker die hun initiatief wel succesvol moet maken. Ze dachten goed na over hoe ze de consument kunnen verleiden tot duurzamere keuzes. “Mensen willen wel duurzamer boodschappen doen, maar het moet niet te veel tijd, moeite en vooral geen extra geld kosten. Hier spelen wij op in.” De consument hoeft niet naar een aparte supermarkt met eigen potjes die ze ook nog schoon moeten maken. En daarbij zijn de prijzen vergelijkbaar met de reguliere supermarkt. De helft van de producten zijn goedkoper dan bij de Albert Heijn. “Zo willen wij de gemiddelde consument bereiken.”

Het bedrijf draait nu theoretisch quitte met de huidige 2.000 klanten. Een internationale adviesraad met onder meer een oud-topman van Unilever, de Franse evenknie van PostNL en een Zwitsers consultancy-bedrijf, moet Pieter Pot verder helpen. Assortimentsuitbreiding en een internationale uitrol staan op het wensenlijstje.

Impact
De coronacrisis heeft tot nu toe dus alleen maar positieve gevolgen voor het bedrijf én daarmee op de plasticreductie. “Een win-winsituatie. We hopen mensen hier mee te bewegen. Ook al is de eerste intentie bij sommigen nu misschien niet duurzaamheid. Hoe meer klanten, hoe meer impact. Zo helpen we de wereld naar wat minder plastic.“

Pieter Pot wil ook een steentje bijdragen aan mensen die het moeilijk hebben. Daarvoor is er het ‘Potje Support’. Een extra product dat klanten kunnen bestellen voor hulpbehoevenden zoals ouderen, zorgverleners of voedselbanken. “Op deze producten zit dan ook geen marge.”


Dit artikel afdrukken