“Het is net zoals de melkboer van vroeger”, vertelt Bijmolt, “maar dan met het gemak van deze tijd”. Schoemaker en Bijmolt startten in januari met eigen kapitaal PuurBezorgd. “Toen nog naast een baan, sinds 2-3 maanden zijn er we er fulltime mee bezig. ”Met elektrische bakfietsen bezorgen ze houdbare producten als ketjap, olie, pasta, rijst, ontbijtgranen, limonades, keukenkruiden en peulvruchten in herbruikbare glazen potten bij de mensen thuis.

Gemak
Zo ongecompliceerd mogelijk voor de klant. “Er zijn genoeg mensen die graag willen minderen met verpakkingen, maar moeite hebben om dit makkelijk voor elkaar te krijgen”, zegt Bijmolt. “Net zoals je gemakkelijk voor groene energie of een betere bank kunt kiezen, moet verpakkingsvrij boodschappen doen ook gemakkelijk zijn.”

De afgeleverde potten worden bij de volgende bestelling leeg weer opgehaald. Klanten betalen €1,50 statiegeld voor een pot, per gebruik wordt er 7 cent schoonmaakkosten ingehouden. De potten vult het bedrijf met producten uit bulkverpakkingen van bijvoorbeeld 10 of 20 kilo, die soms nog wel van plastic zijn. “Daar ontkomen we nu niet aan. In de toekomst zouden we wel graag zelf containers, of de potjes, naar de leveranciers sturen die zij dan vullen.”

Geen volume nog, wel goedkoop
Nu vullen en labelen, pakken ze de producten nog zelf in. Schoonmaken gaat met een professionele afwasmachine. Al met al een bewerkelijk proces.

Hoe zit het met de prijs? Volgens Bijmolt is PuurBezorgd net zo betaalbaar als een gewone supermarkt. Tot hun eigen verbazing kan een deel van het assortiment zelfs onder het prijsniveau van supermarkten worden aangeboden. “Dat hadden we in dit stadium, we hebben nog geen volume, nog niet verwacht. Het is een gevolg van het prijsmodel. Voor kruiden bijvoorbeeld, is een verpakking in verhouding heel duur. Door dat weg te nemen, kunnen wij ze goedkoper aanbieden.”

Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Test buiten Rotterdam
Vooralsnog bedient PuurBezorgd 250 Rotterdammers. Die bestellen gemiddeld eens in de drie weken. Dagelijks krijgen ze aanvragen van mensen die mee willen doen, er staan nu zo’n 1.700 mensen op de wachtlijst. Daaronder ook veel potentiële klanten buiten Rotterdam.

Met een twintigtal klanten wordt bezorging buiten Rotterdam getest. “Via fietskoeriers of via UPS leveren we de pakketten”. Buiten de stad vraagt PuurBezorgd wel een vergoeding. “Denk bij UPS bezorging aan €2,00 of €3,00, afhankelijk van het type bezorging dat klanten willen”.

Je eigen potjes meenemen en weer mee terugnemen naar een verpakkingsvrije supermarkt, waarvoor je misschien ook nog om moet fietsen, is niet aantrekkelijk. Wij onderscheiden ons door het gemak dat we bieden
Crowdfunding
Om alle klanten van de wachtlijst te activeren, starten Schoemaker en Bijmolt in oktober of november een crowdfundingsactie en zijn ze tegelijkertijd bezig met investeerders. Landelijk groeien is een van de vele plannen van de startup. Op hun lijstje staan onder meer ook het toevoegen van meer huishoudelijke artikelen zoals wasmiddel, meer bezorgmomenten en op de lange termijn ook versproducten. “Eerst landelijk groeien, dan volume creëren en zo meer producten toevoegen en dan verder”, klinkt het ambitieus.

Aantrekkelijk
Eerdere verpakkingsvrije supers in Nederland hebben de deuren moeten sluiten. Waarom denkt PuurBezorgd het wel klaar te spelen? “Je eigen potjes meenemen en weer mee terugnemen naar een verpakkingsvrije supermarkt, waarvoor je misschien ook nog om moet fietsen, is niet aantrekkelijk. Wij onderscheiden ons door het gemak dat we bieden. De producten komen naar de mensen toe, ze hoeven geen eigen verpakkingen mee te nemen of schoon te maken, dat doen wij. Dat gemak trekt mensen over de streep. Daarbij ziet het er ook nog eens mooi uit.” Ze zijn er nog niet helemaal, qua gemak, meent Bijmolt. “De hoeveelheid producten die we nu bieden is genoeg, maar het is nog niet het échte gemak.”

Puur Bezorgd

Hebben we dit concept niet al eerder gezien? Sinds dit voorjaar kunnen klanten van de Franse supermarktketen Carrefour in Parijs van eenzelfde soort concept gebruik maken. In samenwerking met een 25-tal multinationals, waaronder Mondelez, Nestlé, Coca-Cola en Unilever, ontwikkelde recyclingbedrijf TerraCycle het circulaire 'melkflessen-'concept Loop. Dit bedrijf wil na Parijs en New York ook uitbreiden naar andere steden als Londen, Berlijn en Tokyo. Bijmolt geeft aan in gesprek te zijn met Loop. Maar waar Loop op grote metropolen focust, wil PuurBezorgd heel Nederland en daarna ook België veroveren. Binnen een jaar of twee.

Zijn jullie nog voor verrassingen komen te staan?
“Dat de potten soms vrij lang bij klanten blijven staan. Die gebruiken ze ook wel eens voor wat anders, er gaat wel eens een bloemetje in bijvoorbeeld. Maar het statiegeld is redelijk dekkend, dus het is niet heel erg.” Daarnaast is Bijmolt positief verrast over de (potentiële) klanten: “die denken en helpen graag mee op verschillende vlakken, ook al zijn ze nog geen klant. Echt een gemeenschapsgevoel.”
Fotocredits: Puur Bezorgd
Dit artikel afdrukken