De Italianen proberen met een microchip ter grootte van een zoutkorrel hun beroemde Parmezaanse kaas te beschermen. Na verschillende pogingen met kaasmerken wil het Parmigiano Reggiano Consortium (PRC) met het plaatsen van de chip met een soort QR-code in de korst vervalsing voorgoed tegengaan. Voor de Italiaanse kaasmakers is het belangrijk dat hun dure product te onderscheiden valt van neppers die niet aan de strenge eisen voldoen.
De Parmezaanse kaaswielen dienen minstens 12 maanden te rijpen alvorens experts ze testen op kwaliteit. De kaas uit Parma en Reggio Emilia in het noorden van Italië heeft sinds 1996 een beschermde oorsprongsbenaming (BOB). De BOB is een wettelijk vastgelegd Europees keurmerk dat streekproducten definieert en daarmee beschermt tegen namaak. Denk aan Champagne, Griekse kalamata-olijfolie en ook de Noord-Hollandse Edammer. De chip moet de authenticiteit waarborgen, mede omdat de BOB buiten Europa niet altijd wordt erkend.
Voor die origine betaal je, maar de hoge prijs daarvan zet aan tot fraude. De jaarlijkse verkoopcijfers van echt en nep blijken elkaar wereldwijd niet ver te ontlopen. Tegenover €2,9 miljard omzet aan echte Parmezaanse, wordt voor zo’n €1,85 miljard aan nep verkocht. Iets minder dan de helft van de Parmezaanse kaas gaat de grens over. Nu de mondiale export toeneemt, moet technologie de waarde van de echte Parmezaanse kaas, de boeren en hun kaasmakerij bewaken.
De Parmezaanse kaaswielen dienen minstens 12 maanden te rijpen alvorens experts ze testen op kwaliteit. De kaas uit Parma en Reggio Emilia in het noorden van Italië heeft sinds 1996 een beschermde oorsprongsbenaming (BOB). De BOB is een wettelijk vastgelegd Europees keurmerk dat streekproducten definieert en daarmee beschermt tegen namaak. Denk aan Champagne, Griekse kalamata-olijfolie en ook de Noord-Hollandse Edammer. De chip moet de authenticiteit waarborgen, mede omdat de BOB buiten Europa niet altijd wordt erkend.
Voor die origine betaal je, maar de hoge prijs daarvan zet aan tot fraude. De jaarlijkse verkoopcijfers van echt en nep blijken elkaar wereldwijd niet ver te ontlopen. Tegenover €2,9 miljard omzet aan echte Parmezaanse, wordt voor zo’n €1,85 miljard aan nep verkocht. Iets minder dan de helft van de Parmezaanse kaas gaat de grens over. Nu de mondiale export toeneemt, moet technologie de waarde van de echte Parmezaanse kaas, de boeren en hun kaasmakerij bewaken.
#5 Bedankt Dick. Ik ben behoorlijk op de hoogte van alle rotzooi die de Vervelende Staten met allerlei certificaten op de markt gooit en Kraft is zeker een bekende speler. Jaren bezig geweest om een chemisch product als Velveeta op de eigen markt te krijgen met toch een kaas- benaming. Cheddar was ook zo'n prooi en "shredded mozzarella" is dat ook voor een of meerdere bedrijven. De Amerikaanse voedselindustrie is letterlijk een industrie en heeft vrijwel niets te maken met normale voeding, een beetje zoals de gezondheidsindustrie.. Wij zitten daar in Nederland niet ver vanaf vermoed ik.
Om de pijn aan je ogen weg te nemen, zullen we het pleonasme 'internationale export' wijzigen in het correcte 'mondiale export'. Het probleem van identiteitsdiefstal is overigens echt groot: er gaat niet alleen veel geld om in neppers die zich als echt voordoen, maar ook in pogingen om het echte product met veel communicatie en merkcampagnes te verdringen. De Amerikanen van Kraft Heinz - geen kleine jongens - hebben bijvoorbeeld geprobeerd het trademark “Kraft parmesan cheese” in Ecuador te vestigen.
Dick, ik ga uit van de algemeen aanvaarde betekenis van het woord export, zoals onder andere in Van Dale terug te vinden is. Dat de EU een voorschot neemt op een Europese Staat....
De rest van het artikel was mij natuurlijk bekend, op de chip na.
Erik, die is niet gering: de export buiten de EU groeit flink.
"internationale export", interessant zeg.