Voorafgaand aan de proefperiode van 8 weken volgden 109 snoepgrage proefpersonen met overgewicht een workshop over suiker. Ze leerden waarom suiker schadelijk is voor de gezondheid, welke voedingsmiddelen te vermijden en hoe dat te doen. De bedoeling was dat de proefpersonen tijdens de proefperiode af zouden vallen door het advies op te volgen. Ondertussen zou het spel de hersenen trainen om niet te reageren op de impuls voor snoepjes.
De proefpersonen moesten het spel 6 weken lang dagelijks spelen en daarna nog 2 weken lang 1 keer per week. Dat hielden ze makkelijk vol, getuige de naleving van 90%. De deelnemers zeiden bovendien dat het spel onderdeel was geworden van hun dagelijkse routine en dat ze het wel door wilden blijven spelen. De helft van de deelnemers werd in de proefperiode gemiddeld 3,1% lichter. In consumententaal: wie 80 kilo woog, verloor bijna 2,5 kilo.
Volgens de onderzoekers kunnen dit soort geautomatiseerde cognitieve trainingen gewichtsverlies vergemakkelijken.
Het is lastig om alle verleidingen om ons heen te weerstaan. Hoe om te gaan met de obesogene omgeving. Daarover - en meer - gaat het congres Gezonde Innovatie. Praat mee: hoe maak je gezondere producten, leefstijl en omgeving mogelijk? Koop hier je ticket.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog