Aurora levert genoeg biologische melk om megaretailers zoals Walmart - de grootste supermarktformule ter wereld - en Costco van biologische melk te voorzien.
Aurora is wellicht de eerste geïdentificeerde biologische CAFOGrote vraag, letter respecteren
Op de website en verpakkingen van Aurora zijn het USDA-bio label en gelukkig grazende koeien op uitgestrekte weides te zien. De reputatie van het bedrijf is in geding. De Washington Post ging op onderzoek uit en constateerde tijdens verschillende bezoeken dat de koeien van Aurora nauwelijks grazen. Ze brengen hun tijd vooral door in grote feedlots, een soort openlucht stallen voor heel veel dieren. Grote feedlots worden ook wel CAFO's genoemd, concentrated animal feeding operations. De conclusie moet wellicht zijn dat Aurora de eerste geïdentificeerde biologische CAFO is. Daar zorgt de onstuimige vraag naar biologische voeding onder het publiek voor in een land dat megasupers telt die 325 miljoen mensen van hun dagelijkse, inmiddels ook bewuste boodschappen voorzien.
Dat neemt niet weg dat producten natuurlijk wel aan de letter van de biologische regels moeten voldoen.
Op satellietfoto's zijn nauwelijks koeien in de weiden te zien. Daar gaat het mis. Eén van de belangrijke voorwaarden om 'biologisch' te mogen heten is dat de koeien echt naar buiten kunnen en gras eten. Om zeker te zijn van zijn beschuldigingen aan het adres van Aurora, liet de Washington Post voor de zekerheid de melk van Aurora analyseren in een universitair laboratorium. Grasmelk heeft een andere (vet)samenstelling, waarin meer omega-3 vetzuren te vinden zijn. Aurora's melk bleek te lijken op gewone - niet biologische - melk. De krant ging ook langs bij de inspecteurs die toezicht houden op de biologische certificering. Zij gaven toe niet te hebben kunnen beoordelen of de koeien wel of niet naar buiten konden, omdat de inspecties in november plaatsvonden. Ruim na afloop van het graasseizoen.
Aurora ontkent
Aurora ontkent dat het zich niet aan de regels houdt. Het bedrijf heeft er alle belang bij zijn biologische erkenning niet te verliezen. Biologische producten zijn in de VS een regelrechte groeimarkt. De markt voor biologische producten (niet alleen melk) groeide van $6 miljard in 2000 - toen het USDA keurmerk voor biologisch werd ingevoerd - naar $40 miljard in 2015.
De Washington Post legde zijn bevindingen vast in een videoreportage.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De links die Jopie en ik gaven zijn dezelfde (de url bevat iets dat onze server onderdrukt). Jopie deed het beter: hij haalde het stukje tekst dat de kern bevat naar boven.
Dank Dick #14 en Jopie # 15 ! Overigens Dick Op de 1e link krijg ik 404 Error Page not found , maar het andere verhaal is kraakhelder lijkt me, Gr Jan
@Jur, wat bio inhoudt, wordt bepaald door regelgeving in een land. De spelregels voor veehouderij in de VS kun je hier vinden. Over grazen wordt het volgende gezegd: "All ruminant livestock must be provided pasture throughout the entire grazing season for the geographical
region, which shall be not less than 120 days per calendar year. Pasture should be provided to provide a minimum of 30% of a ruminant’s dry matter intake (DMI) on average over the course of the grazing season". Het lijkt me dat Aurora niet aan die regels voldoet, maar daar zal een controle organisatie zich over uit moeten uitspreken.
En of dat voldoet aan ieders associatie met "echte bio-boeren" is weer een heel ander onderwerp
Hier wat nuttige lectuur voor deze verhitte discussie USDA Organic Diary en dit krantenbericht.
Nee Jan #12, niks 'nogmaals'. Je gebruikt opnieuw de term 'echte bio-boeren', zonder in te gaan op de vraag van Henric (en niet Henry) wat dat dan precies zijn. Wat is jouw definitie van een 'echte bio-boer'? Ik krijg een steeds donkerbruiner vermoeden dat die definitie luidt: "echte bio-boeren zijn de boeren die ik, Jan Griese, echte bio-boeren vind".