In Californië inspecteren de autoriteiten sinds 2011 niet alleen restaurants en eetgelegenheden, maar ook foodtrucks en mobiele verkooppunten op voedselveiligheid. Het resultaat van die inspectie staat openlijk, in de vorm van een sticker, op de ruit. Een A? niets aan de hand, van de maximaal 100 punten zijn er minder dan 10 afgetrokken. Een B is ook nog OK. Maar bij een C moet je aarzelen.

De LA Times onderzocht hoe het zit met de voedselveiligheid van de Californische foodtrucks. 27% van de foodtrucks scoort lager dan een A. Van de gewone restaurants is dat maar 5% en van de food carts (mobiele kraampjes) 18%. Van de dit jaar geïnspecteerde foodtrucks moest ruim 4% zelfs sluiten.
Veel mochten overigens na een herinspectie weer open.

Overtredingen
Bij inspecties letten de autoriteiten vooral op zaken die de voedselveiligheid in gevaar kunnen brengen. De uitbater van een foodtruck heeft het wat dat betreft stukken moeilijker dan een restauranthouder die over een volledig geoutilleerde keuken beschikt. Er is minder ruimte voor personeel maar ook voor apparatuur en om voorraden te bewaren, bereiding en serveren vinden veel dichter bij elkaar plaats en de truck staat in zijn geheel bloot aan de elementen. De geconstateerde overtredingen hebben veelal te maken met onjuiste bewaartemperaturen, kruisbesmettingen op werkoppervlak of keukengerei, onvoldoende afgedekt voedsel en slechte persoonlijke hygiëne (zoals bijvoorbeeld: geen handen wassen).

De Californische autoriteiten hebben er overigens ook zelf even over gedaan om hun inspecties op peil te krijgen. In eerste instantie bleek het lokaliseren van de foodtrucks in actie nog niet zo eenvoudig. In 2014 kon maar zo'n 40% van de foodtrucks geïnspecteerd worden. Dit jaar is dat naar verwachting 70%.
Dit artikel afdrukken