Hasna Chelhi
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


"Ons aanbod is heel erg veranderd; we kunnen niet meer worden geassocieerd met 'die vette hap'." Volgens Erwin Dito en Manu Steijaert, respectievelijk directeur van McDonald's Nederland en vicepresident van McDonald's Europa, heeft McDonald's fastfood achter zich gelaten en zou "gemakshoreca" een betere omschrijving zijn voor de hamburgerketen.

De hele dag door eten
McDonald's is sinds 1971 in Nederland gevestigd en helemaal 'ingeburgerd'. Opvallend in vergelijking met andere landen is dat Nederlanders een bezoekje aan de Mac ook zien als 'uit eten'. Gold dat voorheen nog voor de lunch en het avondeten, inmiddels is "in recordtijd geaccepteerd dat je op elk moment van de dag buitenshuis kunt eten", zegt Dito. "Zelfs voor het ontbijt, één van de grootste groeiers bij McDonald's."

AH to Go en Jumbo City
Een andere verschuiving is dat McDonald's de pure efficiëntie heeft ingeruild voor 'versbereiding'. Dat ging niet helemaal vrijwillig, want McDonald's zag zijn rol voor 'de snelle gemakshap' gekaapt worden door gemaksconcepten als AH to Go en Jumbo City.

Het mes blijkt inmiddels aan meer kanten te snijden. De versbereiding leidt tot minder voedselverspilling, meer aandacht voor de klant (bestelzuilen, tafelbediening) en een onopvallende verschuiving naar gezonder eten. Zo haalde McDonald's de afgelopen jaren calorieën, vet, suiker en zout uit zijn producten, zette het salades en kipburgers vooraan op het menu en ontwikkelde het populaire glutenvrije en veggie producten. 'Nu met de helft minder zout' is voor de klant niet aantrekkelijk; lekker gezond en vegetarisch wel.

"Onze gasten verwachten in eerste instantie lekker eten, ontspanning en vernieuwing van ons," zegt Steijaert. "We schamen ons er niet voor dat we ook lekkere producten verkopen. Er moet ruimte blijven voor guilty pleasures."
Dit artikel afdrukken