De economen Jay Zagorsky en Patricia Smith leiden dat af uit een analyse van gegevens uit de 'National Longitudinal Surveys'; een langlopend onderzoek dat het gedrag bestudeert van Amerikaanse babyboomers die geboren werden tussen 1957 en 1964 .

In het cohort zitten duizenden deelnemers uit alle rangen en standen van de Amerikaanse bevolking. Zagorsky (economisch onderzoeker aan Ohio State University) en Smith (hoogleraar economie aan de University of Michigan) keken specifiek naar de resultaten van vragenlijsten uit 2008, 2010 en 2012, toen de babyboomers tussen de 40 en 50 jaar waren. Daar stonden vragen in als 'Hoe vaak bent u de afgelopen 7 dagen naar een fastfoodketen geweest?' en 'Hoeveel maaltijden at u in de afgelopen 3 weken bij een fastfoodketen?'. Zagorsky en Smith verdeelden de deelnemers van de studie over inkomensgroepen en vormden zich zo een beeld van de verschillen.

Middenklasse grootste fastfood-fan
De twee economen zien nauwelijks verschil tussen het armste en rijkste deel van de bevolking. Van de rijkste 20% at 75% minstens eens in de 3 weken bij een fastfoodketen. Bij de armste 20% was dit 81% en bij de 'midden-verdieners' ongeveer 85%. Ook het aantal gegeten maaltijden bij fastfoodketens was het hoogst bij de midden-verdieners': gemiddeld 4 in 3 weken. Bij de rijksten was dit 3 maaltijden en bij de armste bevolkingsgroep 3,7. Rijker of armer worden gedurende de jaren had geen effect op het aantal fastfood-maaltijden.

ook valt te constateren dat onderzoek naar 'uit eten gaan' weinig zegt over het andere 'fastfood' dat mensen eten en waar we volgens een andere gemeenplaats dik van worden: kant-en-klaar uit pakjes, zakjes en bakjes van bekende merken uit de supermarkt en de to go's
Fastfood te duur voor laagste inkomens
Amerikaanse politici verboden in 2008 fastfoodketens uit Los Angeles. "Fastfoodketens in lage inkomensgebieden versterken de sociaal-economische problemen in de wijken en creëren ernstige problemen op het gebied van de volksgezondheid", aldus de politici. Achteraf gezien dus een loos argument, omdat voornamelijk uit eten met fastfood - daar wijzen Zagorsky en Smith fijntjes op - een gemiddeld gezin met 2 kinderen $16.000 per jaar kost; zoveel geld hebben de armste gezinnen niet. De Amerikaanse culinair journalist Markt Bittman beweerde ooit dat fastfood zo goedkoop was dat daarom armen er rijkelijk van eten. Zagorsky en Smith kozen zijn uitspraak als aanleiding voor hun debunk. Fastfood is echter alleen goedkoper dan in 'gewone' restaurants uit gaan eten. Thuis eten blijft stukken goedkoper.
Overigens mislukte de maatregel om fastfood te verbannen, zoals we destijds op Foodlog schreven.

Onderzoek van waarde?
Is het onderzoek waarheidsgetrouw? Duidelijk is dat jongere generaties niet in het onderzoek zijn opgenomen. Maar ook valt te constateren dat onderzoek naar 'uit eten gaan' weinig zegt over het andere 'fastfood' dat mensen eten en waar we volgens een andere gemeenplaats dik van worden: kant-en-klaar uit pakjes, zakjes en bakjes van bekende merken uit de supermarkt en de to go's. En daar had Bittman het eigenlijk over. Op naar het volgende inkomensonderzoek.
Dit artikel afdrukken