Teveel stille dagen
"Ik kan beter de eerste zijn die z'n kraam verkoopt, dan de laatste. Ik geef je op een briefje dat over twee jaar 30 van de oorspronkelijke huurders zijn verdwenen,'' zegt Joey Kemp. Over belangstelling heeft Kemp - en de Markthal - niet te klagen: hij haalt zijn driemaandelijkse huur van 9800 euro er wel uit. De Markthal trok in de eerste maanden sinds de opening al 2 miljoen klanten, en in de Sinterklaasweek alleen 160.000 bezoekers. Maar Kemp stelt: "Op sommige dagen is het hartstikke stil. Er zijn ondernemers die een omzet van 100 euro per dag draaien.''
Kemp lijkt de terugloop in bezoek te vrezen die volgt als het nieuwtje van de nieuwe winkel- en marktplaats eraf is.
Not amused
Die stille dagen zijn de coöperatie Buutegeweun, waarin 30 tuinders, boeren en bakkers uit Goeree-Overflakkee verenigd zijn, fataal geworden. Door te lage omzet moet de kraam sluiten. Mogelijk gaat de coöperatie failliet. Ook enkele andere stands, waar de omzet tegenvalt, houden de Markthal voor gezien - hun plaatsen worden snel ingenomen door nieuwe gegadigden.
Markthal-directeur Maarten van Lier is not amused over het initiatief van Kemp. Volgens hem is het ook niet mogelijk een stand zomaar te koop te zetten. " In de overeenkomst staat dat een ondernemer eerst in overleg moet gaan met de verhuurder, en dan pas mag verkopen. Mits de naam en het concept overeind blijven. Dat is een andere volgorde', aldus van Lier in het AD.
Fotocredits: Paul Arps
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Misschien iets met de voedselbank en een kerstcommercial.
Fuck. Wat kunnen we doen de ondernemers daar te helpen?
Gisteren middag de markthal bezocht. Er was een aangename hoeveelheid volk. Het verraste me eigenlijk nadat ik dit nieuws gisterenmorgen vernomen had. Wat me op viel: Prachtig concept welk in Belgie ook zeker zou aanslaan in de grootsteden. Prachtig gebouw, mooie standen, prijs in verhouding met kwaliteit is ok. Wat me ook opviel is dat die Slagerij J&S eigenlijk op de beste plaats van het gebouw staat maar zich niet presenteerde. Ik zag daar enkel 2 meisjes op hun gsm spelen met hun rug naar de klanten toe. Tja, op die manier zul je niet veel verkopen en ga je snel bankroet natuurlijk. Op andere plekken werd ik aangesproken en kreeg ik uitleg waardoor ik uiteindelijk met een rijk gevuld mandje ingredienten naar buiten wandelde. Echt knap "de markthal". Het zou heel spijtig zijn moest dit concept geen toekomst hebben.