De Britse Soil Association nam in het jaarlijkse Out to Lunch-onderzoek de 20 meest populaire gezinsattracties onder loep. De organisatie stuurde vragenlijsten uit en stuurde 'secret diner'-ouders op pad om de kwaliteit van het eetaanbod en de lunchboxen bij de verschillende attracties in kaart te brengen.

Ze schrokken van het resultaat, zeggen ze.

Veel suiker en vet
Driekwart van de aangeboden lunchboxen bevat geen groente of salade. Daarnaast zit in de helft van de boxen wél een muffin, cake of andere zoete lekkernij, maar ontbreekt vers fruit. Soms is frisdrank er duurder dan water en chips zijn alomtegenwoordig. Soil Association verwijt bovendien populaire gezinsattracties met dubieuze ingrediënten te werken en niet transparant te zijn over de herkomst van het eten.

Zolang met junk gevulde lunchboxen de gezins-uitjes blijven domineren, is het voor ouders moeilijk om hun kinderen te overtuigen dat gezonde voeding een traktatie kan zijn
Populair én ongezond
Uit de 'geheime bezoekjes' blijkt dat een aantal van de meest populaire attracties juist het meest ongezonde voedsel serveren. Zo scoorden het Natural History Museum en de Brighton Pier het slechtst in de ranking. Het Eden Project in Cornwall en de dierentuin in Chester scoorden juist goed. Beide attracties bieden kinderen een gezondere keus en vooral vers bereid voedsel aan.

Rob Percival van Soil Association: "Toeristische attracties maken het ouders die willen genieten van een gezonde en leuke dag moeilijk. Lunchboxen vol met suiker en fantasieloze ultra-bewerkte voedingsmiddelen zijn de norm. Zolang met junk gevulde lunchboxen de gezins-uitjes blijven domineren, is het voor ouders moeilijk om hun kinderen te overtuigen dat gezonde voeding een traktatie kan zijn."
Dit artikel afdrukken