Too Good to Go, kortingsstickers en -zakjes en buitenbeentjes. Voor consumenten zijn er al talloze initiatieven op de markt om overschotten en imperfecte producten bij de klant te krijgen. TIPPR, het inspiratieplatform door en voor de horeca, lanceert nu ook zoiets voor horecaondernemers. Fabrikanten en groothandelaren bieden op online marktplaats 'no waste' vanaf deze week hun overschotten en imperfecte producten aan. Dat zijn ook producten met een verouderde verpakking, een beschadigd etiket of producten met een krappe houdbaarheidsdatum.

Leveranciers zoals o.a. Nestlé, Baker en Baker, Zijerveld, Friesland Campina, Hooghoudt en Thijs Thee sloten zich al bij TIPPR no waste aan. Behalve transportkosten, kost het producenten niets. Horecaondernemers kunnen deze producten tegen hoge kortingen in een paar klikken bestellen. Producten die toch nog overblijven gaan naar spelers als het Leger des Heils.

De horeca kan dus een A-merk kopen tegen een outletprijs. Alleen weet je niet ver van te voren wat je in huis haalt. De ene dag bestaat het uit liters bouillon en honderden croissants, de andere dag uit pakken soep of seizoensbieren. Het vereist daarom wat creativiteit en flexibiliteit van de chefs. Maar na 2 jaar corona, stijgende inkoop- en energieprijzen en stijgende personeelskosten is het voor ondernemers die op de kleintjes moeten letten een welkom initiatief. Bovendien pakken ze meteen voedselverspilling aan. Zo'n 35% van de voedselverspilling vindt plaats in de horecaketen. Daar valt misschien nog wel meer te winnen.
  • Deel
Druk af