Bakpoeder van sojapulp en chocolademelk van bierbostel.Volgens Fortune zijn het de jongste voorbeelden van de nieuwste trend tegen voedselverspilling: upcycled voedsel.

Tijdens World Upcycling Day stond het nuttig gebruik van spul dat we normaal weg zouden gooien centraal. Resten die ontstaan bij de productie en bereiding van levensmiddelen en dranken kunnen upcycled worden, door voor menselijk gebruik geschikt voedsel te bedenken en maken.

De trend wordt aangewakkerd door bewuste consumenten. Zij besteden meer tijd aan het lezen van verpakkingsetiketten en menu-ingrediënten om te leren waar hun voedsel vandaan komt en hoe zij door hun aankopen klimaat en milieu kunnen sparen.

Het is een logische trend. De aandacht voor voedselverspilling groeide in de afgelopen jaren. Hierbij ging het met name om voedsel dat ‘gewoon goed’ was, maar toch werd weggegooid. Dat is iets anders dan upcycling. Zo lanceerde Albert Heijn in Nederland een paar jaar geleden de buitenbeentjes, groenten en fruit met plekjes of een afwijkende vorm maar waar verder niets mis mee is. Of denk aan Boerschappen, de maaltijdboxleverancier die groot werd met lokale producten direct van de boer bij jou thuis bezorgd. Boerschappen schoot hiermee telers te hulp die bijvoorbeeld nog koelcellen vol appels hadden vlak voor het nieuwe oogstseizoen, of pruimen aan de boom die te klein waren voor de supermarkten. Eerder deze maand richtte Boerschappen het nieuwe bedrijf No Waste Army op, dat reststromen en producten die anders in de container terecht zouden komen, verwerkt tot houdbare producten. Ook een vorm van upcycling.

De Upcycled Food Association, de organisatoren van de World Upcycling Day, lanceerde in 2021 een speciaal zegel voor producten die upcycled ingrediënten gebruiken. Ze hopen bewustwording te creëren onder consumenten. Het zegel staat inmiddels op 450 producten in de VS.

Tot op heden gaat sojapulp in het veevoer. Als de markt voor bakpoeder van soja en koek of zelfs brood van soja groeit, daalt de hoeveelheid veevoer.
  • Deel
Druk af