Bij Lidl is inmiddels verse basis voor tomatensauzen of -soepen te vinden, 'gemaakt van minder perfecte tomaten, die net zo lekker smaken', schrijft het bedrijf. Zulke tomaten waren er natuurlijk altijd al, maar de forse verontwaardiging van deze zomer maakt er een product van dat opvalt en sympathie wekt bij de klant.

Slim dus om het zo te brengen en het zorgt meteen voor een extra duurzaam imago.

Wat het kost? Bijna niets: €0,99 voor 550 gram.

Voor die negenennegentig cent koop je zelden een lekker pond verse tomaten. Deze zijn voor dat geld al verwerkt tot een verse saus van 100% tomaten. Het spul zit in een keurige verpakking die twee weken houdbaar is. Het enige afval is de verpakking die keurig kan worden gerecycled.

Ook Albert Heijn maakt van de kans gebruik om unieke bloemen in de winkel te zetten. Overal koop je die saaie gave lelies, maar AH test of we ook lelies met wat witte puntjes op de stelen willen kopen. Daar kun je mee thuiskomen en het bezoek vertellen dat je die speciaal hebt gekocht omdat je niet van verspilling houdt.



Door zijn ruime export is Nederland in een unieke positie. Onze buurlanden hebben niet zoveel kneuzen dat ze er een groot deel van de bevolking mee kunnen voeden
Of je zulke bloemen ook aan iemand cadeau geeft? Daar zouden we het hier ook eens over kunnen hebben.

Voor de Nederlandse agrarische sector is een nieuwe markt aan het ontstaan. We exporteren in vrijwel alle sectoren minimaal 70%. In de totale productie zit een uitval van - zeg - zo'n 20%. Dat betekent dat twee derde van onze bevolking te voeden valt met kneusjes, eventueel al half verwerkt zoals de tomaten van Lidl.

Als de kneusjes, kleintjes en overrijpe producten het goed gaan doen bij het publiek kunnen we voortaan alleen het gave spul over de grens sturen. In die landen hebben ze minder kneuzen en de prijzen bij ons in de super kunnen wat omlaag omdat kneusjes nu eenmaal goedkoper zijn. Daar worden consumenten blij van; al helemaal van de zelfs al gedeeltelijk verwerkte spullen die je voor eerste kwaliteit zou verslijten als Lidl er niet eerlijk op zou zetten dat het kneusjes zijn.

Door zijn ruime export is Nederland in een unieke positie. Onze buurlanden - die verreweg het grootste deel van die 70% export afnemen - hebben niet zoveel kneuzen dat ze er het grootste deel van de bevolking mee kunnen voeden. Daar moeten slimme Hollandse supermarkten en groenteverwerkers toch een markt in zien?

Wat duurder, want duurzaam, over de grens verkopen kan natuurlijk ook. Daar hebben ze te weinig van die unieke grondstoffen en dan kun je wat meer vragen.
Dit artikel afdrukken