Als de Nederlandse consumenten inderdaad minder vlees gaan eten, zal de vleesconsumptie per hoofd van de bevolking met 3% dalen. Dat komt, bij een huidige consumptie van circa 40 kilo neer op 2 biefstukken per jaar, schrijft ING. De bank onderzocht in het rapport 'The protein shift: will Europeans change their diet?' hoe het menu van de toekomst er uit gaat zien.

Alternatieven voor vlees en zuivel zijn aan een opmars bezig in westerse landen. Alleen al in de VS wisten fabrikanten voor meer dan 500 miljoen dollar op te halen voor de ontwikkeling van plantaardige producten op basis van soja, tarwe of erwten. Alternatieven gaan het origineel overtreffen op aspecten als prijs, gezondheid of gemak waarmee ze voor meer consumenten een aantrekkelijk alternatief voor alledaags gebruik vormen. Sommige eiwitbronnen lijken daarbij vooralsnog een brug te ver. Zo zou een hamburger op basis van algen of insecten slechts bij zo’n 1 op de 10 consumenten regelmatig op het menu staan, aldus ING.

Kaas
De Nederlandse consument blijkt van alle eiwitbronnen het meest gehecht te zijn aan kaas, gevolgd door kip en rundvlees. Vrouwen blijken de voorkeur te geven aan kaas en eieren, mannen houden bovengemiddeld van rund- en varkensvlees. Overigens blijken Nederlandse consumenten vooral uit milieuoverwegingen minder vlees te eten. In onze buurlanden Duitsland en België zijn het respectievelijk dierenwelzijn en gezondheid die de doorslag geven bij het willen verminderen van de vleesconsumptie. De gemiddelde Europeaan zet gezondheid op de eerste plaats.

overwegingen vleesminderen ing


"Van de Nederlandse consumenten zou slechts 10% geen enkel product missen. Voor de meerderheid is een structurele verschuiving naar alternatieven dan ook nog geen vanzelfsprekendheid." Dat biedt "uitgelezen kansen" voor de Nederlandse voedingsindustrie, schrijft de bank. "Nederlandse bedrijven zijn toonaangevend in innovaties op het gebied van vleesvervangers en andere alternatieven" en kunnen profiteren van "een toekomstige internationale verschuiving in consumptie van dierlijke naar plantaardige producten".

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


the protein shift
Dit artikel afdrukken