De Alliantie Voedselonderwijs, een samenwerkingsverband van 30 partijen die vinden dat ieder kind structureel voedselonderwijs moet krijgen, grijpt samen met levensmiddelengroothandel De Kweker en de vakbeurs zelf, de Horecava aan om nog meer handtekeningen te verzamelen voor voedselonderwijs. De petitie telt inmiddels 17.500 handtekeningen, bij 40.000 handtekeningen moet het onderwerp in de Tweede Kamer aan de orde komen. Op verschillende punten op de beurs kunnen bezoekers (digitaal) tekenen.

Ingevlogen pizza
Technologische ontwikkelingen en trends volgen elkaar in hoog tempo op. Op de beurs maak je onder meer kennis met wormenhotel, superhygiënisch contactloos handenwassen, virtual reality en 3D Food Printing.

Innovaties hebben een prominente plek op de vakbeurs. Je ziet de eerste Nederlandse maaltijdbezorgdrone van Food Truck Company en Droneland in actie. De techniek is klaar, maar Europese wetgeving rondom onbemand luchttransport nog niet. De komende maanden staan in het teken van proeven hoe voedsel op grote hoogte warm en vers kan blijven, schrijft de Telegraaf. Het streven is om deze zomer op testlocaties voedsel te kunnen bezorgen per drone. Ook de Cannabis Burger en Heinekens nieuwe thuistapsysteem Blade maken hun entree op de beurs.

Prijswinnaars
Pure Pacific Yellowtail, de duurzaam gekweekte vis van Kingfish Zeeland, is de overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2018. Uit 120 inzendingen selecteerde een jury de 16 meest innovatieve producten en diensten, verspreid over 4 categorieën. “Gekweekt op land, zonder antibiotica of chemicaliën. Een smakelijk en verantwoord alternatief voor onder andere blauwvintonijn en daarmee een game changer in de wereld van de kweekvisserij”, aldus de jury van de Horecava Innovation Award 2018. Het Lotus Pro Schoonmaaksysteem, dat leidingwater omzet tot gestabiliseerd ozonwater, ontving de Karel de Vos Duurzaamheid Award, schrijft Duurzaam Bedrijfsleven. De strijd om De Gouden Koksmuts 2018 werd gewonnen door team De Loohoeve uit Schoonloo, bijzonder omdat het restaurant geen Michelinster of SVH Meesterkok in huis heeft.

'Horecaïsering'
Bij de start van de Horecava kwam ook het bericht naar buiten dat eten buiten de deur - alweer meer - aan populariteit wint. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) voorziet dat de Nederlander dit jaar meer geld besteedt (+4,9%) aan eten en drinken buiten de deur dan voor de crisis. Dat komt per Nederlander neer op een stijging van bijna €50, schrijft het FD. Volgens de marktonderzoekers zijn vooral jongeren en tweeverdieners sneller geneigd in de buidel te tasten voor een bezorgmaaltijd of restaurantbezoek. Het thuisbezorgen van eten was afgelopen jaar goed voor bijna €2,5 miljard aan omzet, ruim een kwart meer dan in 2016.

Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Koninklijke Horeca Nederland maakte ook bekend dat de omzet van Nederlandse horecabedrijven afgelopen jaar is gestegen, naar €20,5 miljard. Maar als gevolg van de eveneens stijgende kosten en toestroom van meer horecabedrijven houden ondernemers er nauwelijks meer aan over.

Vooral in de grote steden slaat de ‘horecaïsering’ genadeloos toe, schrijft het FD ook. In de binnenstad van Utrecht zou het zo langzamerhand lijken alsof de ene helft van de bevolking eet en drinkt wat de andere helft klaarmaakt. Per week komt er een eetcafé bij. Financieel journalist Paul Laseur zegt op BNR Nieuwsradio dat hij het de spuigaten vindt uitlopen. “Altijd en overal kunnen eten en drinken. Niet direct een teken van beschaving. Maar misschien kunnen we het tij nog keren en wordt 2018 hopelijk het jaar waarin die snel oprukkende horeca een halt kan worden toegeroepen. De hospitality-industrie is compleet op hol geslagen."
Dit artikel afdrukken