Bij het uitbreken van de coronapandemie stond het hoofd van de gemiddelde consument niet naar nieuwe of spannende producten. Er werd gehamsterd, en dat doe je bij voorkeur met producten die je goed kent bleek toen. Startups en innovatieve bedrijven moesten dus op hun handen blijven zitten. Niet erg, zegt Joan Driggs, vice president van consultancy Information Resources op de (virtuele) IFT-conferentie. "Altijd als er een disruptieve marktverstoring optreedt, krijgt innovatie een boost", aldus FoodNavigator USA (2.2).

Zo heeft de pandemie met alle lockdowns en horecasluitingen een "hele nieuwe generatie thuiskoks" opgeleverd. Na anderhalf jaar thuis koken zullen veel mensen - vooral Amerikanen - niet meer naar hun oude gewoonten van regelmatig buiten de deur eten terugkeren. "Mensen vinden het leuk dat ze kunnen koken. Ze zien er het financiële voordeel van in en ontlenen er bevrediging aan."

Daar liggen kansen voor innovatieve bedrijven. Want als we weer meer naar kantoor gaan, is er minder tijd beschikbaar voor koken. Driggs ziet de meeste kansen voor producten die het makkelijk maken om thuis te blijven koken, maar sneller en met minder moeite. Denk bijvoorbeeld aan restaurants die maaltijdboxen of producten uit hun eigen keuken via de supermarkten gaan verkopen. Of verse kant-en-klaargerechten om warm mee te nemen of af te halen ('grab-and-go').

Een andere trend die kansen biedt, is de aandacht voor luxe en verwenproducten. Want hoewel stijgende prijzen en een dreigende prijsinflatie consumenten tot zuinigheid (goedkoper inkopen) aanzetten, hebben veel consumenten tijdens de pandemie de knop omgezet en gunnen ze zich een dagelijkse portie verwenning.

De laatste maar zeker niet minste kans die Driggs ziet, is de hang naar gezond eten - zonder het gemak los te laten. Gezonde 'beter-voor-je'-snacks en next generation plantaardige producten zijn voor de hand liggende categorieën. Tijdens de pandemie vloog bovendien alles wat het immuunsysteem helpt versterken (of claimt dat te doen) als warme broodjes over de toonbank. "We moeten onze definitie van gezondheid en 'wellness' uitbreiden. Uit onderzoek weten we dat consumenten gemiddeld 6,6 wellness-doelen heeft, van beter slapen, helderder denken tot versterken van de immuniteit."
Dit artikel afdrukken