Britten krijgen dagelijks te veel calorieën binnen. Obesitas en aan overgewicht gerelateerde gezondheidsproblemen kost de Britse Nationale Gezondheidsdienst (NHS) zo'n £6,1 miljard per jaar. De doelstelling van Public Health England (PHE) is om die kosten in 25 jaar met £4,5 miljard te verlagen. Dat moet tevens 35.000 vroegtijdige sterfgevallen voorkomen en £4,48 miljard aan sociale zorgkosten besparen.

Daarvoor roepen Britse volksgezondheidsambtenaren verkopers en fabrikanten van levensmiddelen op om voor 2024 het aantal calorieën in hun producten met 20% te verlagen. Dat staat in het rapport 'Caloriebeperking: de reikwijdte en ambitie voor actie' van PHE, een vervolg op het in 2016 geïntroduceerde kinderobesitas plan. Het gaat om producten als kant-en-klaarmaaltijden, pizza's, vleesproducten, broodjes, hartige snacks, sauzen, dressings, salades en andere on the go producten. Suikerrijke producten zijn niet inbegrepen, daarvoor is er al het 'sugar reduction programme'.

Fabrikanten kunnen drie dingen doen, zegt voedingskunde Alison Tedstone van de PHE in The Guardian. Die opties zijn herformulering (aanpassing van de receptuur), verkleinen van de portiegrootte en het aanmoedigen van consumenten om producten met een lager caloriegehalte te kopen. Het programma richt zich vooral op producten voor kinderen onder de 18. Omdat iedereen deze producten eet, zullen volgens de PHE alle Britten van deze aanpak profiteren. Het moet samen met de suikerdrankenheffing, die volgende maand ingaat, en het suikerreductieprogramma 50% van de totale calorie-opname van kinderen beïnvloeden.

Volgens Duncan Selbie van PHE moet het plan niet gezien worden als een aanval op mensen met overgewicht. Maar, zegt hij, "Groot-Brittannië moet op dieet". Tegelijkertijd lanceert de PHE dan ook de campagne 'One You'. Het moedigt volwassenen aan minder calorieën te eten bij elke maaltijd. In totaal zouden Britten zich moeten houden aan 400 kcal voor het ontbijt en 600 voor lunch en diner, daarom heet het ook wel het 400-600-600-plan.

In november vergaderde PHE samen met 20 bedrijven waaronder Tesco, Subway, PepsiCo en McDonald's over het plan. De instantie gaat bijhouden en evalueren wat verkopers en fabrikanten doen om de calorieën te verminderen. Bedrijven die geen vooruitgang boeken worden hierop gewezen en mogelijk publiekelijk 'aan de schandpaal genageld'. De volgende stap is om retailers, fabrikanten en ketens van restaurants, cafe's, afhaal- en bezorgbedrijven te betrekken. Hiervoor wordt een aparte richtlijn gepubliceerd, in 2019.

Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.







Dit artikel afdrukken