De Britse overheidsinstantie Public Health England (PHE) stelt een richtlijn op over het maximum aantal calorieën dat een hartige snack of maaltijd mag bevatten. De regel richt zich op producten die ook kinderen regelmatig eten, zoals pizza’s, hamburger, patat, sandwiches en kant-en-klaarmaaltijden. Levensmiddelenproducenten en restaurants kunnen de verpakkingen kleiner maken of de ingrediënten aanpassen om de totale hoeveelheid calorieën in een portie te verminderen.

Begin volgend jaar zullen de details van de nieuwe richtlijn bekend zijn. Wel is duidelijk dat ze niet verplicht worden gesteld en het dus moeten hebben van vrijwillige deelname. Als de nieuwe richtlijn te weinig effect heeft, zullen andere maatregelen zoals prijsverhogingen worden overwogen.

Niet alleen campagnevoerders tegen obesitas, maar ook Britse retailers zien weinig heil in de richtlijn. Het British Retail Consortium (BRC), een overkoepelende organisatie van ruim 90 retailers waaronder Tesco, Sainsbury’s and Marks & Spencer, reageert op de plannen dat de overheid strenger beleid moet voeren. “Als de overheid echt een verschil wil maken in de obesitasepidemie, moeten er strengere maatregelen getroffen worden. Belastingen zijn een optie, maar het kan ook door doelstellingen verplicht te stellen”, zegt Andrea Martinez-Inchausti van het BRC.
Dit artikel afdrukken