Kansen in de markt
Kaasliefhebber Wierda zag meer kansen. Hij wil met zijn kaas de sector verder stimuleren om duurzame praktijken ook rendabeler te maken. "Ik wil een nieuw perspectief creëren voor boeren die duurzaam willen boeren. Er zijn veel boeren die duurzamer willen boeren maar het huidige systeem dwingt hen tot meer koeien per hectare. Ik wil laten zien dat men keuzes kan maken en dat dat niet duur hoeft te zijn."
Daar valt aan te verdienen, zegt hij, omdat "consumenten graag meer diversiteit zien. Ze willen kunnen kiezen. Kijk maar naar de opkomst van de speciaalbiertjes. Bovendien willen mensen een menselijk gezicht en het vertrouwen dat een korte keten biedt. Tel daarbij op dat supermarkten graag wat meer willen verdienen aan hun kaasaanbod en je ziet aan alle kanten de kansen voor nieuwe Hollandse kazen."
Recht door zee en eigenheid zijn Friese kenmerken die we hebben verwerkt in de receptuur van de kaasGroei van verkooppunten
"De kaas moest passen bij de Friese cultuur" zegt Wierda. "Recht door zee en eigenheid zijn Friese kenmerken die we hebben verwerkt in de receptuur van de kaas." De 'Fryske' is gemaakt van volle melk. De kaas heeft een krachtige smaak met een smedig karakter. De pers en de genodigden mochten proeven en beschreven de kaas als: "Pittig, krachtig en zacht. Lekkere nasmaak".
De melk komt van één Fries melkveebedrijf en dat kan doorgroeien naar meer Friese boeren. De ambachtelijke Noord-Hollandse kaasmakerij Klaverkaas maakt vervolgens kaas van de melk. Na twee weken verhuist de kaas naar Eisenga in het Friese Oosterwolde om daar 15 weken na te rijpen.
De kaas is op dit moment te koop bij drie verkoopkanalen, de Jumbo-winkels in Bolsward in Friesland, Kaasboer Siebren en online via www.dedfyske.frl. De kaas kost iets minder dan 15 euro per kilo of 6 euro voor 400 gram. Het aantal verkooppunten zal snel gaan groeien volgens Wierda: "Elke week komen er twee winkels bij. Ik denk door te kunnen groeien naar 30 winkels voor de zomer. "
Dat is 50% meer dan bij de weidegangmelk waar grote zuivelaars zoals bijvoorbeeld FrieslandCampina zo trots op zijnKramer is 'grutsk'
Op de kaas staat het logo van de grutto. "De grutto staat symbool voor het Friese landschap, natuur, en een gezonde melkveehouderij" zegt Wierda. "De grutto en haar geluiden zijn voor de Friesen typerend voor het Friese landschap. In Friesland speelt het landschap en de natuur een belangrijke rol in de cultuur. Kijk maar naar Kenin fan é Greide. Dat vind ik erg inspirerend. Cultuur is ook hoe een landschap is ingericht. Als daar geen vogelgeluiden, diversiteit aan planten en kleuren zijn, verlies je naast beelden en ervaringen ook taal." "De presentatie van 'De Fryske' was daarom ook niet toevallig in een museum", zegt Wierda.
De Friese bestuurders omarmen de kaas. Gedeputeerde Johannes Kramer van Friesland zei bij de presentatie van de kaas 'grutsk', trots, te zijn op 'De Fryske'.
'Natuurinclusieve' kaas
Wierda noemt zijn kaas 'natuurinclusief'. De boer met wie hij samenwerkt heeft 18% van zijn land ingericht als boerennatuur. Hij maait pas laat in het seizoen waardoor weidevogels zoals de grutto ongestoord kunnen broeden. Ook zorgt hij voor een aangepaste bemesting zodat zeldzame planten in de wei de kans krijgen zich verder te ontwikkelen. Verder heeft Wierda met de boer afgesproken dat de koeien vooral gras gevoerd krijgen en minimaal 180 dagen per jaar in de wei staan. Dat is 50% meer dan bij de weidegangmelk waar grote zuivelaars zoals bijvoorbeeld FrieslandCampina zo trots op zijn.
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Vanmorgen laat de Fryske weten 'over de grens te gaan':
De Fryske gaat ‘over de grens’
Na een eerste fase vanaf februari dit jaar en verkoop bij diverse supermarkten en kaasverkopers, krijgt De Fryske verder voet aan vaste grond. Vanaf deze week kan De Fryske gekocht worden bij vrijwel alle COOP winkels in Friesland en 14 grote COOP winkels elders in het land. Een eerste grotere samenwerking is hiermee een feit inclusief een stap naar consumenten buiten Friesland. Ook betekent het dat het aantal verkooppunten verdubbelt van dertig naar zestig winkels.
De Fryske is 5 maanden op de markt en is verkocht aan veel consumenten via Friese supermarkten, kaasventers, kaasspeciaalzaken en webshop. Consumenten reageren positief op de kaas, waarderen de volle en krachtige smaak. Ook is er een positieve recensie van culinair journalist Wouter Klootwijk die de kaas ‘stinklekker’ noemde. De Fryske staat startklaar om dit najaar een oudere variant van de kaas op de markt te brengen, op veler verzoek van consumenten en winkeliers.
De Fryske wil geleidelijk verder groeien in heel Nederland. Later in 2017 wordt het aantal verkooppunten opnieuw verdubbelt. Ook wordt de kaas via verschillende groothandels aangeboden bij horeca en bedrijven.
Meer samenwerking en verkopen van De Fryske dragen bij aan een mooier Friesland. Voor De Fryske zijn dat weilanden met verschillende kleuren groen en ruimte voor weidevogels. De Fryske werkt samen met boeren die ruimte geven aan natuur. Consumenten en winkeliers dragen bij door het product te kopen of te verkopen.
Er was wat ironie bij, maar niet ten aanzien van het verhaal, maar ten aanzien van de marketing an sich. Die moet op de schop en van mooimakerij en ons proberen een oor aan te naaien naar proposities met inhoud en realistische beloftes op een verantwoorde en ook onderhoudende manier gecommuniceerd. Er mag gelachen worden.
Jan Peter, kun je uitleggen of je bedoelt wat je letterlijk schrijft of wat een lezer ook als ironie zou kunnen interpreteren?
Met zo'n goed verhaal heb je geen marketing meer nodig :-)