Ben in London en sla The Guardian open met daarin een paginagrote advertentie vers gemalen fair trade koffie van McDonald's: “Freshly ground. Whether it’s a latte, a cappuccino, or a simple black or white coffee, we only ever use freshly ground 100% Arabia beans. The beans are specially selected from farms which are Rainforest Alliance Certified”.
En dan zegt McDo: “That’s what makes our coffee. That’s what makes McDonald’s”

Kun je een grote fastfoodketen vertrouwen als die zegt te gaan voor een betere wereld? Creëren ze niet alleen maar het gevoel dat fastfood ketens aan eerlijke handel doen en misbruiken ze het concept niet om ons lekkerder te laten slapen en er onderwijl beter aan te verdienen?
Nou en?

Op de site van Rainforest Alliance lees ik: “Rainforest Alliance certification is a comprehensive process that promotes and guarantees improvements in agriculture and forestry. Our independent seal of approval ensures that goods and services were produced in compliance with strict guidelines protecting the environment, wildlife, workers and local communities. We in addition prepare tourism businesses to meet the standards of various global tourism certification programs through training and technical assistance, and work with companies on procurement of sustainable goods.” Dat zorgt tochecht voor dat goeie gevoel dat een eerlijkere wereld onder handbereik is.

Een paar pagina’s staat verder in krant nog een andere advertentie, van Starbucks. “One good thing about being a big company is you can make a big difference”

We weten dat ze groot zijn en niet altijd even puur en eerlijk maar juist daarom zijn deze initiatieven zo spannend. Stel dat dat alle multinationals dit doen. Zou er dan wel genoeg fair te traden wezen? Ik word vrolijk van zo'n commerciële gedachte en neem nog een kop Starbucks, de McBurgers probeer ik namelijk te mijden.




image
Dit artikel afdrukken