In deze serie richten we iedere dag de spotlights op één van de genomineerden. Vandaag: Liesbeth Dufornee (Category Development Manager) en Suzanne van Zutven (Brand Manager Frozen) over Bonduelle Groenterijst.
Wat is groenterijst?
Liesbeth Dufornee:”Bonduelle wil consumenten graag helpen op een lekkere en makkelijke manier meer groente en minder koolhydraten te eten. Daarom heeft Bonduelle vriesverse Groenterijst geïntroduceerd in 4 heerlijke varianten: Bloemkoolrijst, Broccolirijst, Courgetterijst en Wortelrijst.”
Bonduelle Groenterijst bestaat voor 100% uit pure groente, heeft een heerlijke knapperige ‘bite’ en heeft een lekkere neutrale smaak waardoor het een ideale vervanger van rijst is in ieder gerecht“Bonduelle Groenterijst bestaat voor 100% uit pure groente, heeft een heerlijke knapperige ‘bite’ en heeft een lekkere neutrale smaak waardoor het een ideale vervanger van rijst is in ieder gerecht. Het gebruik is gemakkelijk; je hoeft het alleen maar even kort te roerbakken of te koken. Het past perfect in wokgerechten of curry’s of er kan mee gevarieerd worden in salades, quiche of poké bowls.”
Vriesvers
“Bonduelle Groenterijst is lekker en heeft de unieke voordelen van vriesvers: makkelijk in gebruik, altijd vers uit het seizoen, makkelijk te bewaren en te portioneren en daardoor geen voedselverspilling. Bonduelle Groenterijst brengt een nieuwe gebruikstoepassing naar de categorie vriesverse groenten en trekt hiermee nieuwe (jongere) kopers naar deze categorie. Dit leidt tot categoriegroei. We zien dat ruim 1 op de 10 kopers van Bonduelle Groenterijst nieuw is voor de vriesverse-groentecategorie. Dit zijn met name jongeren en gezinnen die niet alleen afwisselend, maar vooral ook lekker en gezond willen eten.”

Wat was voor jullie de aanleiding om dit te gaan ontwikkelen?
“Op internet zagen we de vraag naar koolhydraatarme recepten enorm stijgen. Daarnaast weten we al langer dat consumenten moeite hebben om voldoende groenten te eten. In het buitenland signaleerden we dat er veel vraag is naar ‘groentenrijst’. Alle seinen stonden daarom voor ons op groen.”
Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?
“Consumenten zijn erg blij en tevreden met Bonduelle Groenterijst. De penetratie stijgt en we zien veel herhaalaankopen. Ook het feit dat we al 2 awards hebben gewonnen met Bonduelle Groenterijst (Foodaward en Gekozen Product van het Jaar) laat zien dat consumenten en retailers de producten waarderen. Daarnaast krijgen we via onze social-media-kanalen veel positieve en enthousiaste reacties.”

“De grootste uitdaging is om heel Nederland het moois van de vriesverse-groentecategorie te laten ontdekken. We zien gelukkig al dat steeds meer mensen dit ontdekken, de categorie zit in de lift en laat een zeer goede ontwikkeling zien. Vriesverse groenten bieden namelijk veel unieke en relevante voordelen zoals altijd vers uit het seizoen, geen derving en daardoor minder voedselverspilling, makkelijk te bewaren en daardoor altijd iets op voorraad en makkelijk portioneerbaar.”
De grootste uitdaging is om heel Nederland het moois van de vriesverse-groentecategorie te laten ontdekken
Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter op het vizier te krijgen van de consument?
“Als we specifiek naar de vriesversafdeling kijken, waar Bonduelle Groenterijst te vinden is, zouden de retailers hierin meer ruimte en aandacht mogen geven aan gezonde producten zoals vriesverse groenten. De vriesversafdeling wordt als ongezond gepercipieerd waar met name bewerkte en ongezonde producten te vinden zijn. Terwijl deze afdeling ook onbewerkte en gezonde producten, zoals groenten, bevat. Niet iedere consument is zich hier voldoende van bewust.

Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Om dan maar duidelijk te zijn Wendeline: dat snap ik vanuit jouw belevingswereld.
Ik denk dat je dit bedoelt als innovatie.
Om je gerust te stellen: Foodlog - en juist Bianca als projectleider - heeft zich sterk gemaakt voor systeemveranderingen op dergelijk gebied als prijsindieners. Helaas vinden ze het niet zo nodig om zich ermee te tonen. Jammer hé? Dat vinden wij tenminste wel. We vonden het niet nodig om het aan de grote klok te hangen, maar bij deze dan maar wel omdat je zo aandringt.
Wij kunnen ons verder gemakkelijk verschuilen achter een professionele jury die de producten nomineert. Tegen mij mag je schoppen, ik heb een dikke huid na 15 jaar vele discussies waar altijd wel een disconnected onderlaag in zit te hebben gemodereerd. Maar probeer je een beetje in hen te verplaatsen ipv je eigen perspectief als centrum van de waarheid te zien.
Overigens: ik persoonlijk vind dit Bonduelle product uitstekend passen - eindelijk ook het verse koeienvoer (duurzaam en lekker vezelrijk!) voor mensen in een gemaksdiepvriesvariant (verser dan vers, minder verspilling en gemakkelijker voor hele volksstammen!). Ik denk dat vele duurzaam georiënteerde gezinnen er brood in zien.
Ik ga helemaal niet tekeer tegen Bonduelle, die doen wat vrijwel alle verkopers doen. Wel tegen het gemak waarmee Foodlog de marketingboodschap voor zoete koek slikt en meehelpt aan de verspreiding van deze marketing boodschap. Van Bonduelle begrijp ik het. Van Foodlog niet.
Aha, en dat is een reden om zo te keer te gaan tegen een, wat jou betreft, te dure groentenverwerker?
Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar daar moet ik wel een beetje om lachen.
Een effectieve campagne gaat overconsumptie tegen. We zijn met te veel mensen en we eten te veel. Als iedereen eet naar behoefte en niet te veel slaan we twee vliegen in een klap: gezondere mensen zonder obesitas en minder druk op de voedselproductiecapaciteit.
Een andere effectieve campagne zorgt er voor dat consumenten niet te veel kopen en weggooien maar aangepast aan de behoefte inkopen en dat allemaal opeten.
Het argument van de restverwerking vind ik trouwens in het bovenstaande artikel niet terug; dat heb jij me zojuist verteld.
Mijn persoonlijke opvatting is dat we een sterke overheid nodig hebben. De individuele burger en producent is niet opgewassen tegen de krachten van markt. Die hebben veel meer geld en invloed. De overheid zou de individuele burger weerbaar moeten maken tegen het geweld van marketing.
Ik ben daar niet overdreven optimistisch over, maar over het effect van de zich terugtrekkende overheid en de verschuiving naar de individuele verantwoordelijkheid ben ik helemaal niet te spreken. Dat is een oneerlijke strijd die we hebben verloren.
Wendeline, ik heb dat gevoel ook. Ik noem dat verschijnsel een 'disconnect'.
En bloemkool- of broccolistronkjes een vervanger van soja of omgekeerd? Nee, dat is weer een ander disconnect. Daar hebben ze bijv. bij de NOS ook last van, zie bijv. avocado's zijn waterslurpers.
Als je de wereld simpel denkt, zijn er eigenlijk geen innovaties. Dat klopt wel. Maar zo simpel is'ie allang niet meer.