In de Ondertussen van zaterdag 30 november en zondag 1 december vallen mij deze berichten op:

- in de NRC betoogt chemicus en voedingsonderzoeker Martijn Katan hoe absurd het is om hout te willen stoken in Nederlandse kolencentrales. Aanleiding is de behandeling van de Kolenwet in de Eerste Kamer morgen. Die moet de stook van kolen - die in moderne centrales klimaat- en milieuvriendelijker is dan houtstook - verbieden. Katan is tegen omdat hij al verschillende malen voorrekende dat houtstook een slecht idee is, dat een Paaseiland van de wereld maakt. Bomen groeien immers trager dan het tempo waarin wij ze verstoken. Volgens voorstanders van de stook van biomassa worden er geen bomen voor gerooid; er zou slechts houtafval worden verbrand. Katan verzamelde bewijs dat er oerbos en zelfs Nederlandse bomen in de ovens gaan om jouw nieuwe Tesla model 3, de best verkochte auto van Nederland, te kunnen laten rijden.

- de omzetten van Nederlandse marktkooplui blijken flink te zijn gedaald. Het Algemeen Dagblad wijdt er een lang artikel aan. Nederland telt ongeveer duizend warenmarkten (meestal weekmarkten), van heel grote zoals de Haagse Markt - naar eigen zeggen met 500 standplaatsen de grootste van Europa - tot een paar kraampjes in een buitenwijk of dorp. Er zijn op dit moment 10.710 ‘ambulante ondernemers’, zoals marktkooplui en uitbaters van een solitaire vis- of groentekraam officieel worden genoemd, die samen 11.015 kramen hebben, zo blijkt uit recente cijfers van de Centrale Vereniging voor Ambulante Handel (CVAH). De jaarlijkse omzet van de gezamenlijke marktkooplui bedraagt circa €1,3 miljard, ongeveer 2% van de totale omzet in de Nederlandse detailhandel. In 2000 was dat ruim €3 miljard. De gemiddelde jaaromzet van een marktbedrijf is €121.500. Marktkooplui verdienen gemiddeld 30% minder dan winkeliers. 60% van de marktkooplui is 45 jaar of ouder, amper 11% is onder de 30. De marktkoopman heeft het zwaar om twee redenen. Tweeverdieners zijn te druk om naar de markt te gaan en Lidl en Aldi zijn goedkoper. Alleen als de marktkoopman een verhaal te vertellen heeft, blijven de klanten komen. Maar juist op dat punt schieten vele marktkooplui tekort. Voedsel doet het echter behoorlijk goed op de markt. De grootste daling zit in tweedehands producten en textiel.

- de Volkskrant besteedt aandacht aan steden die bedreigd worden door het wassende water als gevolg van klimaatverandering. Zonder uitzondering gaat het om steden in delta's aan de zee. Daaronder zijn metropolen als Dar es Salaam (Tanzania), Beira (Mozambique), Djakarta (Indonesië), Basra (Irak), Ho Chi Minh Stad (Vietnam) maar ook Londen en Sjanghai staan op de lijst. Waarom wonen zoveel miljoenen mensen in steden aan de kust? Omdat het er van oudsher vruchtbaar was en mensen er dus goed konden boeren. Rivieren spoelden meststoffen naar het land in de delta's. Het geheim om er te kunnen blijven wonen? Als de strijd tegen klimaatverandering niet lukt: waterkeringen bouwen die tegen een stootje kunnen. En ook als het ten dele lukt, zal dat moeten. Er zal dus veel geld gaan naar grote waterwerken.

Dit weekend begon de klimaattop in Madrid. De Vlaamse financiële krant De Tijd sprak met de Amerikaanse klimaatactivist Paul Hawken die klimaatverandering als een kans ziet om allerlei nieuwe uitvindingen te doen. Dat is business en goed doen inéén. Hij zoekt nog een echte Martin Luther King om al die vernieuwing goed aan de man te brengen. De taal van 'stoppen', 'minder' en 'niet meer mogen’ zal het klimaat niet redden, denkt Hawken.

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken