In verschillende landen - waaronder Nederland - wordt door de politiek gewerkt aan noodmaatregelen als staatsgaranties, directe leningen of nationalisering op de agenda, aldus de NRC. Volgens IATA, de koepelorganisatie van luchtvaartmaatschappijen, staan er alleen al in Europa 5,6 miljoen banen op het spel. Het gebrek aan inkomsten tegenover doorlopende kosten is het grootste probleem en daarom moeten regeringen bijspringen.
Stay Grounded zet daar een diametraal ander voorstel tegenover. Stel eisen aan de steun en richt je op verduurzaming van de luchtvaart. Simpel samengevat: bescherm de werknemers en niet de aandeelhouders; laat vliegmaatschappijen bijdragen aan de uitstootreductie door minder te vliegen en alternatieven met weinig uitstoot (lees: treinverkeer) te versterken en voer een (cumulatieve) kerosinetaks in.
De voorstellen kunnen niet los gezien worden van de veel diepere onderliggende denkstromen over hoe de wereld er na corona uit gaat zien, schrijft de BBC. "Er gaapt een kloof tussen degenen die de crisis willen gebruiken voor een groene stimulans voor de economie, terwijl anderen waarschuwen dat er zoveel geld zal zijn besteed aan het overwinnen van het virus dat er weinig overblijft voor investeringen in schone energie."
Op 5 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#13
" 'Climate Change' is a label being popularized by those primarily responsible for our environmental destruction, degradation and fragility. This is the same 'class' or 'elite' who largely control mainstream media to deflect attention from their crimes against humanity and nature. Now they want to place the responsibility for correcting and improving the situation on the bulk of the various nation's populations. The people, that's most of us, are technologically and financially incapable of repairing the damage that has been done and continues to be done, by those ruthlessly controlling the international economy in the interests of their increasing power, control and domination. "
BRON
We denken natuurlijk in onze megalomane zelfoverschatting dat meer van hetzelfde straks alle problemen gaat oplossen. Ik denk niet dat klimaat, ongelijkheid en migratie daarvan onder de indruk zijn.
#10 “Maar de politieke macht van de oude economie is nog verrekte groot en helemaal verweven met de huidige politieke elite.” Klopt.
Naast de verwarrende stroom van medische info in alle media, die over het hoofd wordt uitgestrooid (ik wordt er een beetje Corona moe van) wordt te weinig aandacht gegeven, ook hier, aan de economische gevolgen, die absoluut ‘food’-gerelateerd zullen zijn voor de derde wereld en armen, en die meer slachtoffers kan maken dan Corona zelf.
NRC
Mbt tot het politiek beleid dat primair zakenbelangen behartigt.
Quote”: “Ook voor deze crisis geldt dat de winsten zijn geprivatiseerd en de verliezen worden gesocialiseerd."
Red. commentaar NRC 10.4 Bijstandshausse
TROUW
Ephimenco, columnist, refereert aan een rapport van billenknijper Strauss Kahn, Oxfam Novib eb de VN, en somt een schokkend scenario op.
quote
-------
DSK is niet alleen de man die in New York werd gearresteerd wegens aanranding van een kamervrouw in een hotel. Hij was ook een briljante econoom van wereldfaam die gedurende vier jaar directeur was van het prestigieuze Internationaal Monetair Fonds (IMF). Gisteren las ik van zijn hand een uitvoerige analyse over de huidige coronacrisis.
DSK trachtte daarin de enorme impact van deze sanitaire crisis te ontleden en gaf enkele aanknopingspunten om de rampzalige economische effecten ervan alvast te duiden.
Volgens hem zal deze suïcidale (mijn woorden, E.) economische lockdown van rijke landen enorme consequenties hebben voor veel armere landen. Dat het om export van vitale grondstoffen gaat, handel of het import van buitenlandse toeristen, de instorting van de economie in die armere landen zal catastrofaal zijn:
‘Miljoenen mensen uit de opkomende middenklassen dreigen in extreme armoede te worden geworpen. Maar meer armoede betekent ook meer doden’. Een van de effecten van deze economische ineenstorting zal een nieuwe golf migratie uit Afrika of elders betekenen.
DSK: ‘Europa had al heel wat moeite om de stroom van honderdduizenden migranten op te vangen, maar wat dan als straks miljoenen van hen een doorgang proberen te forceren?’ Strauss-Kahn pleit daarom voor een gigantisch hulpplan van het IMF maar vreest de lauwheid van de EU als het om solidariteit gaat.
Oxfam Novib
Hij is niet de enige die zich zorgen maakt. Volgens een rapport deze week van Oxfam Novib zullen door deze crisis mogelijk 500 miljoen mensen in armoede terechtkomen, wat een terugval van tien jaar kan betekenen voor arme landen: ‘Zelfs als het virus hen niet treft, zal de ellende enorm zijn’.
Verengde Naties
Ook de Australian National University (ANU) en het Britse King’s College komen in opdracht van de Verenigde Naties met alarmerende cijfers. Met een zwaar scenario dat een economische krimp van twintig procent inhoudt, kunnen 400 tot 600 miljoen mensen onder de armoedegrens belanden. Niet tien jaar maar zelfs dertig jaar terugval is dan mogelijk voor Afrika of het Midden-Oosten. We kunnen natuurlijk van een betere wereld gaan dromen na de coronacrisis, met minder consumentisme, massatoerisme en vervuilende overproductie, maar voor behoevende aardbewoners zal vooral een terugkeer naar ‘normaal’ de wens zijn. Terug naar een toestand van ongebreidelde CO2-emissies, verwoestende klimaatverandering en explosieve bevolkingstoename?
Dit pessimisme komt op een moment dat vele landen van plan zijn hun lockdown te verlengen en dus hun economie verder te laten verpieteren. Dat nu ook nog wordt gesproken over het verder inperken van individuele vrijheden via traceerapps op onze smartphones, maakt de situatie niet beter op. Er is natuurlijk veel moed voor nodig om voorrang te geven aan een (beperkte) economische herstart en de fixatie op het aantal coronadoden te relativeren. De dood heeft ons in de tang, maar met Pasen gloort ook de belofte van de wederopstanding.
unquote
---------
ps. Niet 1 condensstreep in de lucht; route Frankfurt/Brussel > Londen boven onze perenboom..
#9 Dick. In een mail die jij ook hebt, maakte ik ca. 2 weken geleden al op dat Easyjet en Ryanair failliet zouden gaan en dat KLM, AirFrance, Lufthansa, British Airways genationaliseerd en de luchtvloten gehalveerd. Die gedachte kreeg ik eerder. Een vroege Tweet van Ewald Engelen die wilde dat KLM failliet zou gaan triggerde me en iets zei me dat landen, die wereldwijd steeds protectionistischer worden, nimmer hun nationale luchtvloten geheel op zouden willen geven en deze niet helemaal failliet zouden laten gaan vanuit strategisch belang m.b.t. internationaal transport.
Twee weken geleden was ik met de oerversie van mijn column bezig voor Nieuwe Oogst, welke vorige week uitkwam. Daarin stond ook zo'n passage. Die heb ik eruit gehaald, omdat die niks extra's toevoegde. Ik had heel snel door dat de wereld wel eens drastischer veranderd zou kunnen zijn dan we toen vermoedden.
Ik help het je hopen Bert #8 Maar de politieke macht van de oude economie is nog verrekte groot en helemaal verweven met de huidige politieke elite. Dus ik ben bang dat we 'groot' toch eerst gaan redden.
De lening voor KLM en AirFrance wordt gebaseerd op de idee dat straks alle vliegtuigen weer de lucht in gaan. Je zou ook kunnen beslissen om de hele Europese luchtvaart te herstructuren op basis van 30, 40 of hooguit 50% van hun capaciteit. Maar ja daar heeft niemand het lef voor.