3
Fotocredits: 'Vliegtuig', via Pixabay

Flash Energie‘Duurzame’ vliegdroom kost €441 miljard en is 100% greenwashing

Om in 2050 alle vluchten binnen of vanuit Europa koolstofneutraal te krijgen, zal de Europese luchtvaart €820 miljard extra aan kosten moeten maken. Dat rekenden onderzoeksgroepen SEO Amsterdam Economics en het Koninklijke Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum uit, in opdracht van A4E en ACI (die de belangen van maatschappijen en luchthavens behartigen).

Een manier om koolstofneutraliteit te bereiken, is het inzetten op duurzame, alternatieve brandstoffen (ook wel SAF’s geheten, Sustainable Aviation Fuel). Dat gaat de luchtvaartsector wel goed geld kosten, ze zijn namelijk 3 tot 5 keer zo duur als gewone kerosine. Europese luchtvaartmaatschappijen zullen aan SAF’s tussen 2018 en 2050 zo’n 441 miljard euro extra uitgeven.

SAF’s worden gemaakt van onder meer frituurvet en dierlijk vetafval en zijn geen toekomstdroom. Ryanair bijvoorbeeld tankt sinds 1 april alle vertrekkende vluchten vanaf Schiphol voor 40% vol met SAF’s.

Op Foodlog toonden we meerdere malen aan dat vliegen op restbiomassa niet schaalbaar is. Ook is vliegen op speciaal voor duurzame brandstof geteelde biomassa niet haalbaar. Wie gaat rekenen aan 'duurzaam' vliegen op SAF's van biomassa ontdekt al snel dat er nogal veel landbouwgrond voor nodig is. Zoveel dat we die er niet voor beschikbaar kunnen maken. Groen vliegen op duurzame biomassa is dan ook een vorm van verwerpelijke greenwashing waar nieuwe wetgeving van de EU binnen afzienbare tijd een eind aan zou moeten maken.

De Standaard - De miljardenfactuur van vliegen op frituurvet, 13 apr 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Jeroen van Buuren
Jeroen van Buuren Food- en agri-economie
  • #3
  • 14 apr '23
  • 19:16

#1 Tedje, leuk plan. Ik zie nog wel een belemmering:

"Ongeveer 1,4 miljard mensen op de wereld hebben nog steeds geen bankrekening. Daardoor is het voor hen bijna onmogelijk om toegang te krijgen tot de middelen waarmee ze een betere toekomst kunnen opbouwen. Daarop heeft koningin Máxima gewezen op een bijeenkomst bij de Wereldbank in Washington." 15 oktober 2022

en daarbij: Hoe laag moet het aantal km per persoon worden om ook daadwerkelijk te dalen in gevlogen kilomters, lees CO2 uitstoot?

Marjan van Lunteren
  • #2
  • 14 apr '23
  • 15:16

#1 Goed plan Tedje van Asseldonk. En meteen de privéjets in de ban doen. Nergens voor nodig.

Tedje van Asseldonk
Tedje van Asseldonk Land- en tuinbouw
  • #1
  • 14 apr '23
  • 9:07

Tijd om de moeizame kwestie rond kerosinebelasting af te ronden en een maximum aan vliegkilometers per persoon wereldwijd in te stellen. Maak ze verhandelbaar met een flinke minimumprijs. Een enorme herverdeling van geld van rijk naar arm zal het gevolg zijn.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.